jump to navigation

Underhåll av busskurer (mer spännande än det låter) augusti 4, 2006

Posted by Fredrik Gustafsson in Frivilligt samarbete.
trackback

I en artikel i gårdagens Ålandstidning tas skötseln av Ålands busskurer upp. Bland annat skriver artikeln att det är, i Joamala, upp till dem som utnyttjar busskurerna att sköta underhållet. Tidningen citerar den tekniska chefen i Jomala Michael Lindbäck:

Det är upp till dem som utnyttjar kuren att se till att den är i skick […] Skall den bara underhållas blir det att ta hammare, spik och brädor.

Ålandstidningens reporter frågar om inte detta är synd och det håller Lindbäck med om. Artikeln skriver även om Eckerö där byalaget har hand om busskurerna. Där fungerar allting tydligen jättebra, och ordföranden för byalaget säger att han ”inte hört att det skulle ha varit några problem, varken att de skulle varit utsatta för vandalism eller vara snuskiga”.

Jag tycker inte detta är synd, faktum är att jag tycker det låter jättebra! Iden att de som utnyttjar offentliga utrymmen (såsom parker, busskurer, badstränder, fotbollsplaner) själva står för underhållet av dessa är en genialisk ide.

Detta system, har jag fått berättat för mig, anammas tex i New Hampshire i USA där människor får adoptera offentliga plaster och se till att de ser snygga ut. Genom att låta de som utnyttjar en offentlig plats sköta underhållet, kan man båda hålla nere skatterna och vandalismen, eftersom få ungdomar får för sig att slå sönder en busskur som deras pappa måste betala underhållet för. Dessutom kan människor själva bestämma hur mycket som bör läggas ner på en busskur: om de verkligen behöver en i plexiglas med fint tak, eller om de nöjer sig med en stolpe. Det är en helt annan sak när det gäller ens egna pengar.

Anledningen till att det inte fungerar i Jomala, och på vissa andra ställen, är att det inte finns en tydlig ansvarfördelning och att människor är så vana att kommunen skall ta hand om saken. Se bara på byalagen på landsbygden som sköter om underhållet av busskurer, fiskevatten (genom utplantering av yngel och försäljning av fiskekort), byggande av vägar, plogning av vägar på vintern (vår stugväg plogas tex mot betalning av byalaget), osv. Vi har verkligen något att lära av våra landsbygdskommuner och deras byalag!

Jag är fullt övertygad om att detta skulle kunna fungera i Mariehamn och Jomala också. Tex är jag övertygad att mitt gamla kvarter, i Västa Ytternäs, skulle kunna ta hand om skötseln av fotbollsplan, spolning av is på vintern, lekparken och busskuren bara det gjordes klart att det är deras ansvar. Jag minns när jag var liten och det ordnades kvartersfester och liknande; idag är alla så vana med att kommunen eller staten skall få något att hända att vi har blivit passiva. Jag tycker det är dags att vända denna utveckling och själva ta på oss ansvaret att underhålla de busskurer vi utnyttjar.

Kommentarer»

1. Jakob Lundberg - augusti 4, 2006

Va?! Kan människor sammarbeta utan att staten tvingar oss till det? Det låter ju helt otroligt!

2. butjo - augusti 4, 2006

Ha ha, det tråkiga är att det är nästan så det är nuförtiden. Jag tycker det faktum att staten måste tvinga oss att samarbeta är så otroligt synd att jag nästan saknar ord för det.

3. andreas04: close to attraction - december 10, 2006

[…] Jag håller med om att den politik som förs i stadshuset håller på att skrämma bort folk från staden, och att landsbygden i många fall uppvisar en större initiativförmåga, men att det skulle existera någon sorts verklig dynamik på Åland där människor kan, på ett meningsfullt sätt, rösta med fötterna stämmer inte. Landsbygds- och skärgårdskommunerna hindras från att konkurrera med Mariehamn på ett meningsfullt sätt genom att de konsekvent missgynnas av all lagstiftning. […]


Kommentera

