jump to navigation

Dagens kapitalismhat september 15, 2006

Posted by Fredrik Gustafsson in Paternalism.
trackback

Nu har Nina Fellman nått ett nytt lågvattenmärke. Dagens ledare måste vara bland det sämsta ledare jag någonsin läst i hela mitt liv. I ledaren raljerar Fellman över det faktum att personer (och även barn) antingen är för tjocka eller för smala i dagens Västerländska samhälle. Slutklämmen på ledaren innehåller det tydligaste hatet för den fria marknaden och folks fria val jag sätt på länge:

Åter står vi inför problemet med den fria marknaden, det obegränsade utbudet, den totala tillgängligheten och dess dyra konsekvenser. Vi vill vara fria och rika och ansvarsfulla, men det är mycket få människor som klarar den ekvationen. I stället för ett kollektivt ansvarstagande blir de strukturella problemen individuella misslyckanden som bara kan åtgärdas genom att man skärper till sig, eventuellt med hjälp av en eller annan fitness-coach i tv.

Tänk efter en stund vilket människoförakt Fellman ger uttryck för. Hon mer eller mindre omyndigförklarar hela mänskligheten och menar att vi varken är kapabla att fatta våra egna beslut om vad vi skall äta eller hur vi skall uppfostra våra barn. Hon skriver, likt en aspirerande diktator, att det är få människor som klarar av att vara fria.

Implicit finns givetvis åsikten att hon eller staten minsann vet bättre än oss vad vi skall äta och hur vi skall uppfostra våra barn. Vi borde tvingas till ett ”kollektivt ansvarstagande” där andra, som uppenbarligen vet bättre vad som ligger i vårt eget intresse, bestämmer vad vi borde stoppa i oss och vad vi ger våra barn att äta. Helst skulle hon säkert se att vi förbjöd smala och tjocka människor och beskattade onyttig mat.

Det finns bara en person som skall bestämma hur du skall leva ditt liv, och det är du; det finns bara två personer som skall bestämma hur du skall uppfostra ditt barn, och det är du och din partner. Om du tycker om att äta pizza varje dag eller om du tycker att synliga revben är snyggt, ja då skall du få leva därefter. Om du tycker att ditt barn blir lyckligast genom att få dricka läsk ibland, trots att det gör honom lite mullig, ja då har ingen någon rätt att lägga sig i detta.

Det kan hända att jag inte håller med dig eller tom äcklas av det liv du har valt att leva eller det sätt du uppfostrar dina barn på. I ett fritt, demokratiskt samhälle måste jag dock lära mig acceptera att andra människor föredrar att leva på ett sätt som jag uppfattar som opassande eller tom stötande. Att jag inte tycker om ditt sätt att leva, uppfattar att du inte tar ditt ”kollektiva ansvar” (vad nu det är) och tror att du, minsann, skulle få ett lyckligare liv om du levde mer som jag, ger mig aldrig rätten att tvinga dig till något.

Kommentarer»

1. Xip - september 15, 2006

Fel Fredrik!
Tyvärr Fredrik, du har fel!

Titta på det stora landet i väster där den personliga friheten står över allt annat. En hög andel av barnen (och framför allt vuxna) är rent ut sagt smällfeta pga extremt dålig kost samt att folk inte rör på sig.

Hur brytar men detta mönster? Med den personliga friheten där vi uppfostrar barnen som vi vill? Nej faktiskt inte i detta fall. Här har vi/samhället ett kollektivt ansvar att göra något åt detta. 10-åringar ska inte vara överviktiga och ha sämre kondition än en 70-åring, det är inte sunt.
Xip

2. Fredrik Gustafsson - september 15, 2006

Visst, även jag kan hålla med om att en stor del av människorna i den fria världen lever sitt liv på ett sätt som jag tycker är helt förkastligt. Skillnaden är vilken slutsats jag drar av det. Jag accepterar att andra kanske är lyckligast när de väger 300kilo och får stoppa i sig vad de vill, röka, dricka alkohol eller ta droger. Så länge de inte skadar någon annan är det deras ensak.

När det gäller barn är frågan lite knepigare. För det mesta är de som bryr sig mest om ett barns hälsa och vet bäst vad barnet mår bra av dess föräldrar. I vissa fall kan det dock vara så att föräldrarna på ett uppenbart sätt skadar barnet av okunskap eller ren illvilja. I detta fall kan det finnas fog för oss andra att ingripa.

Frågan är dock hur vi skall hindra föräldrar från att ge sina barn onyttig mat utan att inskränka oskyldiga människor frihet. Om vi inför en skatt på socker drabbas även jag, som inte på något sätt skadar mina barn med att ge dem för mycket socker, jag har inte ens några barn. Skall vi förbjuda föräldrar från att ge sina barn pommes?

Att förädrar i USA inte kan kontrollera sina barn och ge dem vettig mat som håller dem smala och friska är givetvis sorgligt. Det är dock att föredra över länder där föräldrarna inte har råd att ge sina barn mat alls. Bara för att man var fet som barn behöver inte betyda att man måste vara fet som vuxen. Om man svälter ihjäl som barn är man dock loppet kört.

3. sp3tt - september 15, 2006

”A free man must be able to endure it when his fellow men act and live otherwise than he considers proper. He must free himself from the habit, just as soon as something does not please him, of calling for the police.”
–Ludwig von Mises.

4. Fredrik Gustafsson - september 15, 2006

Hade faktiskt just det citatet i huvudet när jag skrev inlägget. Det är kanske världens finaste ciatat 🙂

5. Jakob Lundberg - september 15, 2006

Mises går att citera vid alla tillfällen 🙂


Kommentera

