jump to navigation

Avtalsfrihet och rätten till egendom oktober 17, 2006

Posted by Fredrik Gustafsson in Bostad, Insändare, Naturliga rättigheter.
trackback

I ett svar till min tidigare insändare, där jag argumenterade för att det bör råda fri hyressättning på Åland, kommer Per-Åke Aspbäck med ett par jämförelser och påståenden som jag känner mig manad att bemöta. Han kommer även med ett par omotiverade personangrepp där han hånar mig för att vara en ”yngling” och förutspår att min doktorsavhandling kommer att bli underkänd. Sådana barnsligheter kommer jag givetvis inte att bemöta.

Aspbäcks första argument för att en hyresvärd inte skall få hyra ut sin lägenhet till det pris han vill, är att det är att betrakta som bedrägeri. Han jämför med en situation där man köper en bil på avbetalning och där bilhandlaren höjer priset på varan.

Givetvis är det skillnad på att hyra något och att betala något på avbetalning. Om du går till en bilhandlare för att köpa en bil, och ni kommer överens om ett pris som skall betalas i månadsrater, får givetvis bilhandlaren inte höja priset på bilen efter att avtalet slutits (om inte kontraktet ger honom denna rätt). Detta förstår alla.

Att hyra en bil eller en lägenhet är något helt annat. I detta fall låter ägaren av, till exempel lägenheten, dig nyttja den mot en viss hyra. I hyreskontraktet anges bland annat hur lång tid du får hyra den, till vilken månadshyra, vad som gäller vid uppsägning och i vilken utsträckning ägaren för lov att höja hyran under avtalsperioden.

Om jag ingår ett frivilligt avtal med min hyresvärd, där jag ger honom rätt höja hyran, kan jag inte anklaga honom för bedrägeri när han sedan höjer den enligt avtalet. Kontraktet, som jag undertecknat av min egen fria vilja, gav honom rätt till det, så i vilket mening har han lurat mig? Endast i det fall där kontraktet säger att hyresvärden under inga omständigheter har rätt att säga upp kontraktet eller höja hyran, har jag en laglig rätt att kräva att få hyra lägenheten till en oförändrad kostnad så länge jag vill.

Den andra jämförelsen Aspbäck gör är ännu konstigare. Han konstaterar att det finns hastighetsbegränsningar på Åland vägar och att det därför borde finnas begränsningar på hur höga hyror hyresvärdar och gäster får avtala om. Den enda relevans trafikregler har för diskussionen om hyror är följande. Den som äger Ålands vägar (d.v.s. landskapet) har givetvis rätt att sätta regler för hur dessa vägar får användas. Landskapet har rätt att kräva att alla som kör på dessa vägar inte får överskrida en viss hastighet, måste ha bilbältet fastspänt, inte köra berusad och så vidare.

Detsamma bör gälla för all egendom, även privata hyresfastigheter. Den som äger fastigheten (d.v.s. hyresvärden) har rätt att bestämma reglerna för lägenheternas användande. Han har rätt att kräva att alla som vill hyra hans lägenheter måste gå med på att avstå från att spela hög musik på nätterna, betala en viss månadshyra som han har rätt att höja, och att han har rätt att säga upp dem med tre månaders varsel.

Aspbäck har tyvärr missförstått två av det fria samhällets absolut viktigaste hörnpelare: rätten till privat egendom och avtalsfriheten. Aspbäck har inte förstått att man har rätt att själv bestämma hur man vill använda sin egendom, om man vill hyra ut eller sälja den och i så fall till vilket pris. Aspbäck har heller inte förstått att två personer aldrig kommer att ingå ett frivilligt avtal, om inte båda anser att sig gynnas av det. Jag kommer aldrig att ingå ett avtal med min hyresvärd, där jag ger honom rätt att höja hyran, om jag inte själv anser mig gynnas av det.

Per-Åke Aspbäck vill genom lag förhindra dig och mig från att själva få bestämma hur vår egendom skall användas. Han vill genom lag förhindra dig att själv bestämma vilken hyra du begär för din lägenhet. Han vill även förbjuda och riva upp frivilligt ingångna avtal mellan hyresvärdar och hyresgäster, trots att båda parter anser sig gynnas av avtalet. Detta, där männsikors grundläggande fri och rättigheter fullständigs åsidosätts och ekonomin skjuts i sank av regleringar och förbud, är inte hur man skapar ett liberalt, välmående och tolerant samhälle.

Publicerad i Nya Åland 18.10

Kommentarer»

1. Jakob Lundberg - oktober 17, 2006

Man blir alltid lika förvånad av vilka konstiga idéer folk accepterar för att kunna dra de slutsatser de önskar. Det finns uppenbarligen inga gränser på människans förmåga att ignorera rationellt tänkande. Mycket intressant.

2. Fredrik Gustafsson - oktober 17, 2006

Det där med att jämföra hyresregleringar med hastighetsgränser var onekligen lite intressant. Jag menar, att få köra hur fort man vill på _andras_ vägar och att själv få bestämma hur mycket man vill ut hyra _sin_ lägenhet för är inte riktigt samma sak.

Sedan att man tycker att personer som själva vill bestämma över sin egendom och hyra ut den till vilket pris de vill skall behandlas som lurendrejare och bör ”straffas” är direkt skrämmande. Känns bra att jag fick anledning att ta upp de grundläggande, naturliga rättigheterna igen. Det kan man inte göra för ofta.

3. läsare - oktober 17, 2006

Bra inlägg Fredrik, du har sakliga och väl underbyggda argument. Tack!

4. Fredrik Gustafsson - oktober 17, 2006

Tack själv! 🙂

5. andreas04: close to attraction - oktober 23, 2006

[…] Noterar att Per-Åke Aspbäck har i dagens Nya Åland skrivit ett ganska långt svar till min tidigare insändare. Han verkar lida av missuppfattningen att jag inte har l’st hans tidigare insändare, och upprepar därför allt det han tidigare skrev i ännu mer vaga ordalag. Istället för att skriva en till insändare, hänvisar jag därför bara till mitt föregående svar. De som inte övertygades av det kommer inte att bli övertygade av ytterligare en insändare från mig. […]


Kommentera

