jump to navigation

Hyckleri? november 23, 2006

Posted by Fredrik Gustafsson in Naturliga rättigheter, Skatter, Välfärd.
trackback

Carina Aaltonen (s) kommer i dagens tidning med ett ganska löjligt påhopp på ÅFs Anders Eriksson som jag tycker är ett stort slag i luften. Insändaren är så kort att jag kan citera den i sin helhet:

I åratal har Ålands Framtids partiledare Anders Eriksson i lagtingsdebatten kritiserat de sociala trygghetssystemen som riktar sig till de allra svagaste i vårt samhälle. Eftersom Anders Eriksson lyfter och har lyft stöd och bidrag av betydande storlek är Ålands Framtids politik i fråga om samhällsstöd inte trovärdig.

Personligen ser jag inget problem med att verka för att bidrag skall avskaffas och samtidigt själv lyfta bidrag. Man har givetvis rätt att försöka vinna tillbaka så mycket som möjligt man betalat in i skatt genom att göra avdrag för både det ena och det andra, söka bidrag och så vidare. Det är de som vill ha kvar detta system som är de skyldiga, inte de som vill avskaffa det.

Sedan är det givetvis så att det som anser att dagens system med en tvångsfinansierad välfärd är omoraliskt känner större samvetskval när de tvingas lyfta bidrag. Jag har själv flera gånger avstått från att söka bidrag av detta skäl. Sådana samvetskval tror jag dock inte Aaltonen lider av, och att detta skulle göra henne till en bättre människa en den ”hycklande” Anders Eriksson är givetvis löjligt.

Kommentarer»

1. Andrew Hagmark-Cooper - november 24, 2006

Det verkar som det bidraget som Anders Eriksson vill avskaffa är bidraget som han inte lyfter själv.

Luktar det inte hyckleri?

2. Fredrik Gustafsson - november 24, 2006

Det beror lite på vad det gäller. Om jag vill avskaffa bidrag för alla läkemdel utom kortisonsalva, vilket är det enda läkemedel jag använder, är det helt klart hyckleri.

Som sagt, jag måste ha mer information för att ta ställning.

3. Jakob Lundberg - november 24, 2006

Jag måste nog hålla med Andrew här. Om det sedan är hyckleri eller bara vanligt politiskt intressegruppsarbete är svårt att säga. Troligtvis både och.

4. Fredrik Gustafsson - november 24, 2006

Att ÅF hycklar håller jag också med om. Har tidigare skrivit att jag inte köper att de menar allvar när de säger att de vill skära i offentlig sektor, avskaffa bidrag etcetera.

Men, jag tycker inte det är hyckleri att vilja avskaffa ett bidrag när man samtidigt själv lyfter eller har lyft bidraget, vilket var Aaltonens argument.

Att staten för en politik som gör att alla är tvingade, någon gång under deras liv, att lyfta bidrag bör givetvis inte innebära att ingen kan på ett trovärdigt sätt kritisera systemet eftersom de också har ”dragit nytta” av det någon gång.

5. Jakob Lundberg - november 24, 2006

Sant, hyckleriet ligger inte i att han lyfter bidrag utan att han stödjer att bidraget finns. På det sättet är Carinas kritik lite felriktad.

6. Fredrik Gustafsson - november 24, 2006

Tycker hon kommer till rätt slutsats (att ÅF och AE inte är trovärdiga), men med ett felaktigt argument (att alla som lyfter bidrag inte på ett trovärdigt sätt kan argumentera för att bidrag skall avskaffas).

Är det någon som kan upplysa mig vilket bidrag Anders Eriksson lyfter och som han inte vill avskaffa?

7. Xip - november 24, 2006

Anders E lyfter väl stöd och bidrag som alla andra jordbrukare på Åland; miljöstöd, LFA-stöd, investeringstöd osv.

Sen finns det väl lite omskrivna fall. Spannmålstorken som han byggde med stöd (trota att det fanns ett antal redan i närområdet). Tror att stödet avskaffades en tid efter det och minns jag inte helt fel så satt AE själv i regeringen på den tiden (rätta mig om jag har fel).

8. Jakob Lundberg - november 24, 2006

Eftersom han är jordbrukare lyfter han diverse jordbruksstöd. Och jag har aldrig hört honom kritisera dem.


Kommentera

