jump to navigation

Buss och bostad december 3, 2006

Posted by Fredrik Gustafsson in Bostad, Miljö, Privatiseringar.
trackback

Har precis kommit hem från en veckas vistelse i Lund och sitter och går igenom veckans tidningsskörd. En intressant sak som hände medan jag var borta var givetvis stadens budgetdebatt.

Under den första dagens debatt kom frisinnad samverkan med två mycket bra förslag. För det första argumenterade man för att driften av Marstad skall privatiseras och att det kommunala bolaget åläggs med ett avkastningskrav på 2,5 procent. Ett förslag jag tror på sikt skulle göra mycket för att skapa en fungerande bostadsmarknad i Mariehamn.

Christian Beijar svarade med att näringslivet minsann drar nytta av att staten tar deras egna pengar för att konkurrera ut dem, och att den privata sektorn minsann har fått sin chans att bygga lägenheter under 90-talet när Marstad inte byggde. Med 90-talet menar som bekant Beijar 1999, då marknadshyror infördes på Åland. 2000 började Marstad bygga.

Det andra förslaget gick ut på att den avgiftsfria, det vill säga tvångsfinansierade stadsbussen skall slopas. Jag noterar med glädje att Katrin Sjögren (lib) ”försiktigt” stödde förslaget när hon konstaterade att man borde utreda exakt hur många som sålt sin bil som en direkt följd av den avgiftsfria bussen. Det är nog ingen dålig gissning att denna skara är väldigt begränsad.

Annonser

Kommentarer»

1. Bijk - december 4, 2006

Sålt sin bil???

Det är väl bara i Mariehamn bussen är avgiftsfri. Folk behöver väl fortfarande bil när de skall ut på landet eller utomlands.

2. Fredrik Gustafsson - december 4, 2006

Som sagt, det behöver man nog inte utreda för att konstatera att så inte har varit fallet.

Det man skulle kunna fråga sig är om den tvångsfinansierade bussen har lett till att folk kör mindre bil.

3. Jakob Lundberg - december 4, 2006

Att säga att den tvångsfinansierade bussen är en framgång om folk säljer/kör mindre bil är som att säga att den statliga sjukvården är framgångsrik då folk inte längre anser sig ha råd med privatvård.

4. Fredrik Gustafsson - december 4, 2006

Om det är så att förbränning av fossibla bränslen har en negativ extern effekt på folks hälsa och mijön kan det finnas skäl att beskatta sådan förbränning (dvs om man genom sin bilkörning bidrar till växthuseffekten måste man betala ett skadestånd i form av en skatt).

Dock, jag har svårt att tänka mig att de negativa externa effekterna av bilkörning skulle vara större än den skatt vi redan betalar på bensin och bilar i Finland idag. Om man verkligen brydde sig om växthuseffeffekten skulle man se till att t.ex. Indonesien (över 200 miljoner invånare) slutade _subventionera_ förbränning av fossila bränslen istället för att införa ytterligare skatter på Åland (25.000 invånare)

5. Jakob Lundberg - december 4, 2006

Man kan försöka argumentera för att förbränning av fossila bränslen är ett brott(har negativa externa effekter). Men om man gör det så måste man följa accepterad rättslig praxis genom att hålla den anklagade som oskyldig tills motsattsen är bevisad. Detta står givetvis i kontrast mot miljöaktivisters krav på beskattning för ”säkerhets skull”, en princip som är accepterad även bland politiker. Och att bestraffa misstänkta för säkerhets skull är knappast en princip som någon vill följa.

6. Fredrik Gustafsson - december 4, 2006

Mycket bra poäng. Det är givetvis så att det först måste fastställas bortom allt rimligt tvivel att min bilkörning förorsakar skada på andras hälsa eller egendom innan jag döms att betala skadestånd (i form av skatt).

Det enda liberalismen kan säga är att om det är bevisat att man skadar någons hälsa eller egendom skall man betala en kompensation till de som drabbats, tex mm min bilåkning bidrar till en växthuseffekt som i sin tur leder till att någon får sin egendom förstörd av en översvämning. Exakt hur mycket skada min bilåkning orsakar skall sedan bedömmas av domstolar och sakkunniga.

Att, som miljömupparna gör, hänvisa till att något _kan_ vara farligt och vi därför borde upphöra med det är förstås ganska enfalidigt. I så fall är det lika bra att lägga sig ner och dö.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: