jump to navigation

Barn som röker december 14, 2006

Posted by Fredrik Gustafsson in Paternalism, Småprat.
trackback

Noterar att Åke Mattsson (lib) har skrivit en insändare där han varnar för de skadliga effekter nikotin (och även alkohol) kan ha på barn. Jag tror säkert att Åke har rätt, men man kan fråga sig vem han egentligen argumenterar emot. Så vitt jag vet finns det väldigt få personer (faktiskt inte ens jag) som vill göra det lagligt att sälja cigaretter eller alkohol till omyndiga.

Kommentarer»

1. Fredrik Mattsson - december 16, 2006

Precis min tanke. Vad är det han /egentligen/ menar? Han skriver att det är ”ens eget val om man drabbas”, men verkar inte tro på det själv. Preparerar han marken för ett generellt tobaksförbud genom det alltid lika självklara att ”skydda våra barn”? Sicken liberal.

2. Fredrik Gustafsson - december 16, 2006

Innerst inne skulle han nog kanske vilja se ett totalförbud. Han är dock givetvis inte så dum att han skriver det rakt ut.

Om man är liberal skall man givetvis vara tolerant mot andra männsikors livsstilsval om de inte skadar andra. Om det finns något som definerar liberalism är det väl just det.

3. Bijk - december 18, 2006

Vad tycker du då om droger Fredrik? Skall de legaliseras?

4. Fredrik Gustafsson - december 18, 2006

Det där var två helt olika frågor.

1. Jag tycker väldigt illa om droger. Jag röker inte, jag dricker koffenfritt kaffe, jag är nykterist. Faktum är att jag använder inga rekreationsdroger överhuvudtaget.

2. Ja, alla droger skall legaliseras. Ju farligare de är, desto viktigare är det att de legaliseras.

5. Bijk - december 18, 2006

Det var ju därför jag använde två frågetecken 😛

Röker förresten inte heller eller dricker alkohol. Dricker inte ens koffeinfritt kaffe. 😉

6. Fredrik Gustafsson - december 18, 2006

Du kanske dricker te, det innehåller också koffein (eller tein kanske det heter).

7. Bijk - december 18, 2006

Det är väl inte direkt pga av koffeinet som jag inte dricker kaffe. Tycker inte det är speciellt gott helt enkelt. Tror aldrig jag prövat koffeinfritt.

Te kan jag nog dricka men det händer inte speciellt ofta.


Kommentera

