jump to navigation

Att alltid göra rätt för sig mars 14, 2007

Posted by Fredrik Gustafsson in Insändare, Skatter.
trackback

I en kritisk insändare (NÅ 12.3), riktad mot Roger Eriksson (lib), gör Brage Eklund (åf) gällande att om Finland, i den händelse att Åland tar över beskattningen, vägrar betala Åland för att få vi skall få nyttja diverse tjänster riket förser oss med gratis, kan landet anses hysa ”aversioner” mot landskapet.

Jag finner detta resonemang ytterst märkligt. Anser även Brage Eklund att jag hyser aversioner mot honom om jag inte går med att klippa hans gräsmatta en gång i veckan och dessutom betala honom för att få göra detta?

Om Åland tar över beskattningen har landskapet en moralisk skyldighet att betala för alla tjänster (försvar, FPA, gränsbevakning, rättsväsende) man nyttjar. Jag vet inte vad Brage Eklund anser, men jag har då ingen önskan att åka snålskjuts på någon nation, allra minst Finland. Jag anser tvärtemot att Åland, och alla Ålänningar, oavsett vad det gäller, alltid skall göra rätt för sig.

Publicerad i Nya Åland och Tidningen Åland 15.3

Kommentarer»

1. Fredrik Gustafsson - mars 14, 2007

Insändaren är, som ni säkert märkt, lite raljerande. Om ni Finland frivilligt går med på att betala Åland för att vi använder deras rättsväsende, försvar, FPA osv skall vi givetvis inte klaga. Vi har dock givetvis ingen rätt att kräva att de skall göra de.


Kommentera

