jump to navigation

Istället för boxning mars 14, 2007

Posted by Fredrik Gustafsson in Val 2007.
trackback

Det verkar inte bli någon boxningsgala i Mariehamn, men som ett substitut kan alla vi som vill se vilt sluggande, blod, svett och tårar se fram emot radioduellen mellan Barbro Sundback och Elisabeth Nauclér klockan 16.15 idag på Radio Åland.

Bakgrunden är denna:  Socialdemokraterna har sedan dag ett av valkampanjen riktat in sig på Elisabeth Nauclér. De osakliga påhoppen har haglat, och senast har sossarna gått till attack mot att Nauclér inte vill uppge vilka privata aktörer som bekostat hennes valkampanj.

Bland annat pekade Barbro Sundback i en insändare ut ÅF:aren och Sparhallenbossen Max Sirén och Ålands Ömsesidiga Försäkringabolag som finansiärer, något som kraftigt dementerades av dessa.

Som jag ser det har Babro Sundback en chans i detta val, och detta är att fullständigt krossa Nauclér i dagens debatt. Sundback har allt att vinna och Nauclér, som leder i alla opinionsmätningar, har allt att förlora. Jag hade tänkt lyssna på alla dueller när de sänds i repris i helgen, men ikväll kanske jag gör ett undantag.

Kommentarer»

1. Andrew Hagmark-Cooper - mars 15, 2007

Jag lysnnade på duellen och fast jag är partisk kan jag berätta att Nauclér blev fullständigt krossad! Jag skulle vänta mig till och med att Barbros kritker på den här webbsidan skulle hålla med. 😉

2. Fredrik Gustafsson - mars 15, 2007

Kan hålla med om att hon fick utstå heavy fire ett tag, men jag tror det var en Phyrrusseger för Barbro. Jag tyckte hon framstod som en ganska negativ person som vet att hon förlorat och bara är ute efter att sätta dit den mer entusiastiska kandidaten Elisabeth Naucler.

Ta till exempel när debattledaren frågade i vilken mån de bedrivit kampanjarbete ute i skärgården. När Naucler svarade avbröt Barbro henne och sa att, ”Ingen är väl intresserad av att höra om din valkampanj”. Barbro blev sedan påmind att det faktiskt var ett svar på en fråga, varefter hon själv fick frågan om hon varit ute i skärgården. Hon grymatde fram ett ”Nä”, och när sedan reportern frågade om inte skärgården och landsbygden var viktigt, svarade hon nästan irriterat att ”Jo, det är den”.

Tyckte hon återigen hon gav intrycket att egentligen vara fullständigt ointresserad av detta val. Hon säger hela tiden att hon varit med i 30år, ”så alla vet nog vad jag tycker/står/har mina svagheter vid det här laget”. Ett tydligt tecken på att hon kanske borde lägga av och pyssla med något annat tycker jag.

Nåja, även om det antagligen inte blir lika aggressivt idag, så blir väl duellen mellan Eriksson och Gunell intressant…om ni sossar hoppas på att vinna, är det väl Gunell som skall göra det i så fall, och Eriksson är ju en mycket stark kandidat till slutsegern.

3. Xip - mars 15, 2007

Krossad? Om man i en debatt är ute efter att öka väljarunderstödet så lär i inte Sundback få några nya anhängare direkt. Hon visade sin vanliga sida; gnällig, arrogant och allmänt otrevlig. Hennes taktik gick ut på att med alla medel slå krokben och hacka på Naucler. Barbro har haft en stor fanclub som jag tror att kommer att minska i detta och kommande lagtingsval.


Kommentera

