jump to navigation

Arroganta Barbro mars 16, 2007

Posted by Fredrik Gustafsson in Val 2007.
trackback

Apropå duellen mellan Barbro Sundback och Elisabeth Nauclér i förrgår, som jag förutspådde skulle bli en het tillställning, har jag nu hört runt lite bland människor i min närmast omgivning vad de tyckte om Barbros insats i duellen.

De flesta är överens om att Barbro gjorde ett mycket dåligt intryck. Min mormor tyckte till exempel att hon var direkt oförskämd mot Nauclér, och att hon i stora delar av intervjun tog över programledarens roll och korsförhörde Nauclér. De allra flesta som jag pratat med är överens att man inte kan bete sig så arrogant som Barbro Sundback gör.

Förutom hennes allmänna arrogans och oförskämdhet, tycker jag även Barbro är väldigt arrogant mot de inflyttade på Åland när hon konsekvent säger sig inte behöva redogöra var hon står, eftersom alla redan borde känna till detta efter hennes 30år inom politiken.

Det hon glömmer, eller väljer att glömma, är att Åland har väldigt många inflyttade som inte har en aning om vem Barbro Sundback är och vad hon står för. Att ignorera denna grupp och vägra hjälpa den på traven att komma in i den politiska debatten tycker jag är fullständigt oförsvarligt, inte minst för en socialdemokrat som säger sig stå upp för de svaga i samhället.

Personligen hoppas jag att Barbro Sundback inser att hennes förtroende är förbrukat och att hennes tid som politiker är över. Hur länge en politiker bör kunna hålla på innan bäst före-datumet har gått ut är lite oklart, men 30 år som politiker räcker gott och väl.

Kommentarer»

1. Andrew Hagmark-Cooper - mars 16, 2007

”Min mormor tyckte till exempel att hon var direkt oförskämd mot Nauclér, och att hon i stora delar av intervjun tog över programledarens roll och korsförhörde Nauclér.”

Det heter väl duellen, Fredrik. Barbro gjorde det programledaren verkade inte kunna klara av (åtminstone när det gällde Nauclér) och pressade henne.

”Förutom hennes allmänna arrogans och oförskämdhet, tycker jag även Barbro är väldigt arrogant mot de inflyttade på Åland när hon konsekvent säger sig inte behöva redogöra var hon står, eftersom alla redan borde känna till detta efter hennes 30år inom politiken.”

Jag har jobbat med Barbro ganska mycket de senaste månaderna, och hon har utan tvekan mycket självförtroende (liksom du anar jag), men att det tolkas som arrogans beror mycket på att hon är kvinna och socialdemokrat. Själva lider jag av en brist på självförtroende och om man måste tvingas välja mellan alternativen har ni nog det bättre.

Inflyttande på Åland är mycket välkomma hos socialdemokraterna. Det kan jag berätta av egna erfarenheter. Jag vet också att vi har oproportionerligt många utlänningar som är aktiva inom partiet.

”Personligen hoppas jag att Barbro Sundback inser att hennes förtroende är förbrukat och att hennes tid som politiker är över. Hur länge en politiker bör kunna hålla på innan bäst före-datumet har gått ut är lite oklart, men 30 år som politiker räcker gott och väl.”

Du kommer att bli besviken då. Jag har bevittnat att hon jobbar vansinnigt hårt och har partiets totala förtroende.

2. Fredrik Gustafsson - mars 17, 2007

Mycket av det du säger är säkert sant. Att hon dock inte ids förklara vad hon tycker är något som jag stör min enormt på, av någon anledning. Stöter på detta bland väldigt många debattörer (Per-Olof Samuelsson är den jag först kommer att tänka på) som, istället för att debattera, bara hänvisar till att detta är något man förklarat förr och som man därför inte behöver förklara igen. Som debattör och politiker måste man vara beredd att upprepa samma sak om och om igen, för att det alltid strömmar till nya debattörer och ny publik.

Så hon får helt enkelt se det som ett ”friendly advice”. Om hon, som du säger, faktiskt fortfarande är hungrig, hoppas jag givetvis att ställer upp i flera val till. Hon är en duktig politiker och retoriker, när hon bara vill. Om hon fortsätter i den här stilen kommer hon dock att tappa väldigt många röster i nästa val; det är i alla fall min högst personliga reflektion.

3. Fredrik Gustafsson - mars 17, 2007

Och sedan vet jag inte om det är så smart att uppmana sin debattmotståndare till lagbrott i en valduell.


Kommentera

