jump to navigation

Nyheter och tips mars 16, 2007

Posted by Fredrik Gustafsson in Meta.
trackback

Jag kan meddela två nyheter gällande kommentarfunktionen på denna blogg. För det första har jag tagit bort mattefrågorna. Jag har fått lite klagomål att de inte fungerat helt 100% i Firefox, så jag har beslutat mig för att dumpa dem.

För det andra har jag lagt till en helt ny funktion som innebär att alla som postat en kommentar kan prenumerera på kommentarerna till det aktuella inlägget. Det vill säga, om du ger dig in i debatten rörande ett inlägg på denna sida, kan du välja att kryssa i rutan ”Meddela mig via e-mail om någon svarar på min kommentar”. Du kommer då att få ett mail så fort någon postar en kommetar i just det ämnet, så att du inte behöver surfa in på sidan hela tiden och kolla om någon svarat.

För att tjänster skall fungera måste du givetvis fylla i en riktig e-postadress när du kommenterar, eftersom meddelandet kommer att skickas till denna adress. Om du är mån om att ingen (inklusive jag) skall kunna ta reda på vem du är, kan jag dock rekommendera att du går in på till exempel g-mail och skaffar en mailadress som ingen kan spåra till dig.

Som vanligt rekommenderar jag att man alltid fyller i en e-postadress när man kommenterar. Det behöver inte vara en riktig adress, utan det enda som behövs för att mitt jobb skall bli enklare är att man fyller i samma låtsasadress varje gång; på så sätt publiceras ens kommentar direkt, utan att jag måste godkänna den först.

Ett annat mycket praktiskt sätt att följa bloggar, och även diskussioner på bloggar, är genom att prenumerera på flöden. Det finns flera olika sätt att göra detta på, men sättet jag valt är att ladda ner Mozilla Thunderbird (som jag använder som mailprogram) där man kan prenumerera på flöden.

Om du till exempel vill prenumerera på flödet från denna sida skapar du ett konto i Thunderbird och klistrar in http://fredrik.ax/feed/ På så sätt dimper alla inlägg som publiceras på denna sida rakt ner i ditt mailprogram. Om du vill prenumerera på kommentarerna, klistrar du bara in http://fredrik.ax/comments/feed/ Detta är ett otroligt praktiskt sätt att följa bloggar på, som jag själv använder mig av.

Kommentarer»

1. Fredrik Gustafsson - mars 16, 2007

Det gick exakt tre minuter efter att jag raderat mattefrågorna innan den första reklam för lesbisk porr damp ner. Arggg!


Kommentera

