jump to navigation

Språkdebatten, del femtioelva mars 29, 2007

Posted by Fredrik Gustafsson in Diskriminering.
trackback

Språkdebatten går vidare. Senast i raden är Gunilla Sanders som i en kolumn i Ålandstidningen kritiserar de Åländska företagen bristande ansvar när de anställer personer som har den fördelen att de talar finska. En kolumn som även Andrew Hagmark-Cooper har kommenterat.

Om man läser det Sanders skriver får man lätt uppfattningen att Ålänningar har ett otroligt handikapp på den Åländska arbetsmarknaden. Jag tror dock inte detta är helt sant. När jag bodde i Lund hade jag väldigt många studiekamrater från andra orter som efter att ha avslutat sina studier, valde att stanna kvar i Lund och söka jobb där, och inte i Göteborg, Växjö eller var de nu kom ifrån.

Problemet var att personer som var hemma från Skåne hade mycket lättare att hitta jobb, trots likvärdiga meriter. Och detta handlade inte bara om kontakter. De flesta företag gör när de går igenom de olika kandidaterna till ett jobb en bedömning hur sannolikt det är att personen kommer att stanna på orten, och inte flytta därifrån efter något år.

Bland annat tittar de på personens familjesituation, men främst tittar de på var personen är ifrån. Var kommer han ifrån? Är han från landet, en små- eller en storstad? Generellt sätt är det mest troligt att de som kommer från ett liknade ställe, eller allra helst är hemma från orten där jobbet finns, kommer att stanna.

Personer jag talar med säger att detta i allra högsta grad gäller även på Åland. När ett Åländskt företag tvingas välja mellan att anställa en person från Åland och en från Helsingfors, kommer de att välja Ålänningen om de har likvärdiga meriter. Anledningen är helt enkelt att chansen att personen från Åland stannar kvar på Åland för gott, eller i alla fall väldigt läge, är mycket större. Personen från Helsingfors kan snabbt få lappsjuka eller hemlängtan.

Så, det är självklart att personer som talar finska har en fördel på den Åländska arbetsmarknaden, precis som personer som kan finska har en fördel på den svenska arbetsmarknaden. Jag känner faktiskt flera personer i Sverige som inte fått ett jobb på grund av att de inte kunnat finska. Det är dock så att Ålänningar, som vanligtvis inte kan finska, har många andra fördelar när det gäller att få ett jobb på Åland, bland annat tack vare bättre kontakter med också på att det bedöms som mer sannolikt att de stannar kvar på Åland. Att påstå att Ålänningar har ett handikapp på en Åländska arbetsmarknaden är därmed helt fel.

Kommentarer»

1. TS - mars 29, 2007

Här måste jag nog ingripa. Har själv varit delägare och företagare med inriktning delvis på export. Samtliga personer jag anställt så har jag utvärderat delvis pga av språken och då är jag inom IT-branschen (där det mesta går på engelska i övrigt) men den finska marknaden vill ha det på finska oberoende och då behöver jag folk med finska-kunskaper. Det är ju upp till mig att erbjuda personen ett bra jobb och bra möjligheter att kunna stanna här. Är det en duktig person så ser jag till att han/hon hålls kvar på Åland.

Summasumarum:
– jag anställer hellre en person med finska kunskaper
– Jag tar noll hänsyn till om personens möjligheter att trivas här. Det är delvis upp till mig tycker jag.

Kan själv inte finska speciellt bra, jag anställer folk som kan det. 🙂

2. Fredrik Gustafsson - mars 29, 2007

Det har du säkert rätt i. Det varierar antagligen extremt beroende på vilket typ av jobb det rör sig om. Har spenderat mycket tid med att intervjua oljekemiska företag i Malaysia, och för dem är det extremt viktigt att se till att den anställde (speciellt då ingenjörer) inte slutar efter ett eller två år, eftersom det tar åtminstone ett år innan ingenjören lärt sig företags produktionsprocess tillräckligt mycket att han kan börja bidra med förslag till förbättringar.

Så, i branscher där det existerar en väldig lång inlärningstid, och där den anställde blir mycket mer produktiv över tid, kan det vara en mycket god ide att försöka minimera personalomsättningen, bland annat genom att man försöker anställa personer som man vet att kommer att stanna länge.

Däremot, gällande arbeten där du kan slänga en en kunnig person och han börjar prestera direkt är kompentensen han har med sig viktigare än hur länge han ämnar stanna.


Kommentera

