jump to navigation

Taxitillstånd mars 30, 2007

Posted by Fredrik Gustafsson in Ekonomisk politik.
trackback

Sitter och lyssnar lite på lagtingets frågestund, och den hittills intressantaste frågan tycker jag Roger Eriksson har kommit med. Frågan var ställd till trafikminister Runar Karlsson (c), och gällde varför taxitillstånd endast ges till personer, vilket innebär problem om man vill överlåta sin taxirörelse.

Runars förklaring till varför tillståndet i även fortsättningen skall vara personliga var minst sagt underlig. Han hävdade att om tillstånden skulle ges till företag, och inte personer, skulle detta innebära att ”två eller tre företag” skulle monopolisera den Åländska taxiverksamheten.

Vadå? I detta sammanhang är det enda som kan skapa en monopolställning och en bristande konkurrens det faktum att landskapet kräver tillstånd för att bedriva taxiverksamhet och att man är snål med att bevilja dessa tillstånd. Tanken är med andra ord att bekämpa brist på konkurrens med den politiska åtgärden som skapar denna brist på konkurrens? Snacka om att hälla bensin på elden.

Låt alla som vill bedriva taxiverksamhet på Åland göra det, utan att det krävs tillstånd från landskapet. Ingen människa borde tvingas fråga regeringen om lov att förtjäna sitt leverbröd och försörja sin familj.

Annonser

Kommentarer»

1. TS - mars 30, 2007

Här håller jag med! Inte begränsar vi heller vem som får bli byggare. Fattar inte varför just taxi ska vara så begränsat…

2. Fredrik Gustafsson - mars 30, 2007

Som vanligt handlar det om att de etablerade taxichaufförerna vill skydda sig från konkurrens. Det är väldigt vanligt globalt sett att det krävs ett tillstånd för att få köra taxi. Att Runar sedan påstår att tillstånden är ett sätt att _öka_ konkurrensen är ganska ironiskt.

3. Kaj Grüssner - mars 30, 2007

Nej, det är inte ironiskt. Det är återigen ett bevis för den skrämmande okunskap och rena dumhet som behäftar våra poltitiska överherrar. De journalister som gråter om lågt valdeltagande är precis lika stora purjon.

4. Fredrik Gustafsson - mars 30, 2007

Håller med. Åker taxi för ofta för att tycka att detta skulle vara det minsta roligt.

5. Fredrik Mikael Johannes - mars 30, 2007

Jag har pratat med några taxichaufförer (på fyllan som brukligt när man åker åländsk taxi) som förklarat hur dumt det fungerar. En kunde visserligen inte riktigt förstå varför det INTE ska vara som det är, men det kanske snarast handlar om brist på fantasi… En annan förklarade hur tillstånd inte ges i hela landskapet, även om varje taxi i praktiken kör överallt. Istället ges tillstånd för staden och landet separat. En taxi från landet får inte stå och vänta utanför Arken, förstod jag.

Är det någon som vet närmare?

6. Fredrik Gustafsson - mars 30, 2007

Du har rätt. Som ett brev på posten har Ålandstidningen en ledare om just detta idag.

7. aginamist - mars 31, 2007

Det här är verkligen något jag inte förstår varför regleras så hårt. Varför? För att taxichaufförer är ohederliga och tar extra betalt? Då kunde man reglera *namn på någon nattgrill* som tar ett högre belopp än vad som borde betalas vid kortbetalning.

Nej tacka vet jag ändå hur det fungerar i Göteborg, erbjudande om fast pris (som kan vara bra eller dåligt beroende på chaufför) eller taxameterpris. Har man åkt förrut vet man vad ett ‘rimligt’ fast pris är.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: