jump to navigation

Dålig inställning till svenskan april 30, 2007

Posted by Fredrik Gustafsson in Insändare, Språkpolitik.
trackback

Mycket av det som sägs i språkdebatten tenderar att bli överdrivet, men det problem Niklas Lampi tar upp i en ledare, där det råder brister i synen på svenska inom den finska diplomatutbildningen och därmed kanske även inom diplomatkåren i stort, träffar mitt i prick.

Låt mig ta ett exempel från mitt eget liv. När jag och min fru bestämde oss för att flytta från Malaysia till Åland var hon tvungen att söka uppehållstillstånd på finska ambassaden i Kuala Lumpur. För det första kunde den finska personalen på ambassaden, som vanligt, så lite svenska att de bad mig att prata Engelska.

Det riktigt anmärkningsvärda skedde dock under den intervju de höll med min fru. När de frågade henne vad hon skulle göra på Åland, sade hon att hon först av allt skulle lära sig svenska. Personen som intervjuade avbröt då henne och sade att hon väl menade finska, eftersom man talar finska i Finland. Visst, sade min fru pliktskyldigt, det var finska jag menade. I detta läge var det inte värt att käfta emot.

Varför personen i fråga sade detta har jag ingen aning om. Hon visste att vi skulle flytta till Åland och att jag inte kunde någon finska. Jag tror knappast att det rörde sig om okunskap eller ett dåligt skämt, utan om jag får gissa tror jag det var fråga om en maktdemonstration. Att denna representant för republiken Finland med all önskvärd tydlighet ville demonstrera att det Finland hon representerar är enspråkigt finskt, och att Ålands speciella status inte är något de måste ta hänsyn till. Man kan verkligen fråga sig om vi svenskspråkiga för valuta för pengarna på ”våra” ambassader ute i världen.

Publicerad i Tidningen Åland 2.5.2007

Kommentarer»

1. Fredrik Gustafsson - april 30, 2007

FYI: Det kostar 200 euro att söka uppehållstillstånd. Givet att jag som skattebetalare även bekostar ambassadens verksamhet i övrigt tycker jag att man kan ställa lite högre krav på dem.


Kommentera

