jump to navigation

Jag ställer upp maj 2, 2007

Posted by Fredrik Gustafsson in Val 2007.
trackback

Jag kan nu meddela att jag har bestämt mig. Jag kommer att ställa upp i lagtings- och kommunalvalet för Liberalerna i höst. Jag gör detta av flera olika skäl. För det första tycker jag att den ideologiska spännvidden inom den Åländska politiken är för dålig. Ibland får man lätt känslan av att alla tycker likadant. I och med att jag ställer upp kommer det i alla fall att finnas en person som inte är nöjd med dagens system och inte tycker att vi skall ha kvar den Nordiska socialdemokratiska modellen, och som framför allt, är uttalat klassiskt liberal. De som vill se Åland som samhälle och Liberalerna som parti röra sig åt det klassiskt liberala hållet, får nu ett tydligt alternativ.

För det andra ser jag detta som en gyllene möjlighet att öka intresset kring och kunskapen om den klassiska liberalismen i sig, och alla de klassiska liberala lösningar som finns på vår tids samhällsproblem. Detta hoppas jag dels kommer att ske genom att det automatiskt läggs mer fokus på mig och mina åsikter i och med att jag kandiderar, men framför allt att kandidaturen kan sporra mig att försöka vara ännu mer aktiv att föra fram min ideologi och mina åsikter också till personer som inte är politiskt intresserade normalt sett, men som har en liten klassisk liberal inom sig.

Det sista, och kanske det viktigaste, skälet till att jag ställer upp är dock att jag tror att det kommer att bli väldigt roligt. Och tillsammans med att leva ett liv i frihet från kollektivt tvång, är just att ha roligt ändå meningen med livet.

Kommentarer»

1. Andrew Hagmark-Cooper - maj 2, 2007

Jag uppmuntrar dig att kalla dagens system för den Nordiska *socialdemokratiska* modellen så mycket som möjligt. Man borde se till att berömet eller skulden (beroende på ens synpunkt) tilldelas de som förtjänar det.

Själv är jag mycket intresserad av att veta hur mycket stöd det finns för ditt tydliga alternativ. Du kommer åtminstone inte att ha många konkurrenter som försöker locka de klassiska liberala rösterna. 😉

2. Fredrik Gustafsson - maj 3, 2007

Jag kommer inte ha några konkurrenter som kallar sig klassiska liberaler. Däremot kommer jag knappast att vara ensam om att stöda de mer konkreta förslag jag lägger fram, som t.ex. en avskaffad näringsrätt, en privatisering av Marstad, och så vidare. Det verkar ju till exempel som om Jörgen Strand redan håller på att positionerna sig som nyliberal inför höstens val.

3. Carl-Anton Kiviö - maj 3, 2007

Vagar man rosta pa dig om man riskerar (och med storsta sannolikhet kommer) att sponsra nagon popularare kandidat i det vansterextremistiska partiet lberalerna med sin rost?

4. Fredrik Gustafsson - maj 3, 2007

Som jag ser det kan man åstadkomma flera saker genom att rösta på mig. För det första slår man ett slag för att få liberalerna i liberalare riktning. Om jag får många röster, sänder detta en signal till liberalerna att de kanske borde blir mer klassiskt liberala. Jag får också ett större inflytande i partiet, och kan på så sätt föra det i liberal riktning.

För det andra sponsrar man en massa sossar oavsett på vem man röstar. Majoriteten i de flesta partier vill ju har kvar de höga skatterna, den Nordiska modellen, näringsrätten, arbetslagstiftningen, och så vidare. Visst, det finns vissa borgerligt/liberalt sinnade personer i både fs och c, men för varje Jörgen Strand finns det en Johan Ehn, och för varje Torbjörn Eliasson finns det en Runar Karlsson eller en Veronika Thörnroos.

Sedan förstår jag inte vem denna ”populärare kandidat” skulle vara. Jag menar, det kan omöjligt finnas någon kandidat som är populärare än mig 😉

5. Carl-Anton Kiviö - maj 3, 2007

Jag far onska dig lycka till i valet. Jag vet inte om jag kommer att kunna vara pa Aland och rosta nar det ar dags. Se till att synas och horas sa att en rost pa dig inte blir bortkastad.

6. Fredrik Gustafsson - maj 3, 2007

Det skall jag göra. Om allt går enligt planerna kommer jag att vara klar med min doktorsavhandling i augusti, och från och med då är det full satsning på valet som gäller. Hoppas även kunna avsätta en del privata medel för att främst göra reklam för hemsidan. I och med att jag antagligen kommer att bli klar med avhandlingen redan efter 3,5år kommer jag att ha cirka ett halvt år ”betald semester” mellan augusti 07 och mars 08, med undantag för lite undervisning 😀


Kommentera

