jump to navigation

Ung Åländsk debatt maj 16, 2007

Posted by Fredrik Gustafsson in Seminarier.
trackback

Som det går att läsa i dagens Nya Åland höll vi en debatt för unga om Struktur 07 igår. Tidningen skriver att intresset var lamt, men jag hade personligen som mål att tio skulle komma och eftersom nio personer dök upp får jag känna mig nöjd. Tanken är nu att vi skall hålla flera debatter, den nästa kanske redan om två veckor, och jag kommer bland annat att se till att vi håller debatter om upphovsrätt och fildelning, droger och alkohol, bostäder, samt lite annat smått och gott.

Jag dock hoppas verkligen att fler (ny)liberalt sinnade personer dyker upp i framtiden. Det var nog knappast någon, förutom Victoria Sundberg från fs då kanske, som höll med mig om att det viktigaste för att ta tillvara elevernas intressen och garantera att utbildningen möter deras preferenser, är att skolorna (eller åtminstone utbildningslinjerna) skall vara konkurrensutsatta, vilket garanterar att kurser och utbildningar ingen vill ha läggs ner, och att resurser frigörs till andra kurser som på ett bättre sätt motsvarar det studenterna vill ha. Motargumenten var bland annat att man inte kan applicera ekonomiska lagar på skolan och att det finns ett samhällsintresse av att bevara vissa utbildningar, trots att ingen vill gå dem.

Kommentarer»

1. Fredrik Mikael Johannes - maj 18, 2007

Vad blir det nästa gång och när är det? Kommer gärna och lyssnar.

2. Fredrik Gustafsson - maj 18, 2007

Det kom mer med all säkerhet att handla om fildelning och upphovsrätt och det kommer med största sannolikhet att gå av stapeln tisdagen den 29:e maj klockan 18.00 i lagtingshuset. Jag kommer att inleda i cirka 10 minuter, sedan är ordet fritt. Du får jättegärna komma!


Kommentera

