jump to navigation

Tvångsfinasierad lantbuss maj 28, 2007

Posted by Fredrik Gustafsson in Miljö.
trackback

I en insändare i dagens tidning argumenterar Gard Larpes för att tvångsfinansierad landsortsbuss skall införas. Han motiverar detta med att hävda följande:

Mariehamnsliberalernas genomdrivna ”gratis stadsbuss”-initiativ har […] ökat på bussåkandet och minskat på bilismen inom stan.

Jag är emot Larpes förslag av flera olika skäl. För det första är det väldigt dyrt. För det andra är det inte ens säkert till att det leder till mindre koldioxidutsläpp. Jag är inte alls så säker på att, som Larpes hävdar, den tvångsfinansierade stadsbussen har lett till mindre bilkörning.

Bilister väldig prisokänsliga. Om priset på bensin går upp eller priset på alternativa transportsätt (till exempel buss) går ner, leder detta inte till mindre bilkörning. En skattehöjning på bensin kan dock leda till att folk köper bensinsnålare bilar. En sänkning av priset på alternativa transportsätt har inte ens denna effekt.

Jag tror istället att en tvångsfinansierad buss skulle leda till mera utsläpp. De som kör bil kommer att fortsätta med detta, trots att det nu bli billigare att åka buss (eftersom de som åker bil måste betala för både bil- och bussfärden!). Dessutom kommer folk som vanligtvis inte ger sig ut på landet nu att börja åka buss, vilket gör att man måste öka antalet avgångar, vilket leder till mer utsläpp.

Annonser

Kommentarer»

1. Kaj Grüssner - maj 28, 2007

Det där med billigare lantbuss är också del av landskapets strategi för att förebygga den förestående miljökatastrofen. Jag tycker du borde skriva något om detta CO2 nonsens som IPCC, Al Gore och världens politiker och byråkrater är så upphetsade över.

Men innan du gör det bör du se filmen ”The Great Global Warming Swindle”
http://video.google.com/videoplay?docid=4499562022478442170

och läsa följande artikel:
The Arithmetic of Environmentalist Devastation
http://www.mises.org/story/2591

Jag skulle gärna höra vad du har att säga om klimathotet.

2. Fredrik Gustafsson - maj 28, 2007

Detta skulle nog kunna vara en fråga som vår debattgrupp för ungdomar skulle kunna ta upp. Heureka!

3. Kaj Grüssner - maj 28, 2007

Absolut! Och när du skickar ut inbjudan, kom ihåg att uppmana alla att se på filmen och läsa artikeln.

4. Andrew Hagmark-Cooper - maj 28, 2007

Det blir inte så hemskt mycket dyrare än idag. Som jag förstår det betalar landskapet ungefär 80% av kostnaden nu. Vill du, Fredrik, att landskapet ska sluta subventionera busstrafiken helt och hållet?

5. Fredrik Gustafsson - maj 28, 2007

Ja, jag ser gärna att landskapet slutar subventionera busstrafiken. Det faktum att kollektivtrafik har en mindre miljöpåverkan internaliseras redan helt och hållet iom lägre kostnader pga mindre bensinförbrukning.

Är det förresten inte lite bakvänt att subventionera busstrafik som släpper ut en hel del växthusgaser om syfet är att minska utsläppen? Visst, någon enstaka person kanske lämnar bilen hemma och tar bussen istället, men subventionerna leder sannolikt även till att fler personer som annars skulle ha stannat hemma och knyppla nu sätter sig på bussen, vilket innebär fler avgångar, vilket producerar mer växthusgaser. Är det inte bättre att subventionera knyppling istället?

6. Andrew Hagmark-Cooper - maj 29, 2007

Jag tror inte att det handlar om enstaka personer. Jag vet inte om min bekantskap är representativ (antagligen inte 🙂 ), men jag känner flera stycken som åker med statsbussen regelbundet trots att de har bil. Jag tror inte att du tar bussen väldigt ofta för det finns plats till fler personer på dem utan fler avgånger (med undantag av statsbussen som redan är grattis).


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: