jump to navigation

Avgiftsfri buss: en hälsofara juni 17, 2007

Posted by Fredrik Gustafsson in Miljö, Skatter.
trackback

I en post som sammanfattar en dag av kampanjarbete på fel sida av stan berättar Andrew att han blev överraskad över det stora stödet för den tvångsfinansierade, avgiftsfria stadsbussen, en sak som även han stöder. Varför han är för en lösning där alla tvingas betala för bussen oavsett om de nyttjar den eller inte talar han inte om. Personligen är jag bestämt emot den skattefinasierade avgiftsfria bussen.

Andrew skriver att antalet passagerare har tredubblats sedan avgiftsfri buss infördes, vilket han ser som en framgång. Min gissning är dock inte att bilåkandet har minskat lika mycket. Snarare är det så att bussen i första hand konkurrerar med gång- och cykeltrafik. När man ändå måste betala för bussen via skattsedeln, är det lika bra att undvika promenera eller ta cykeln. Som bilist kan jag dock vittna om att det aldrig skulle falla mig in att lämna bilen och ta bussen istället. Om något leder denna tvångslösning till större ohälsa och fetma, speciell bland unga, utan att ha någon speciellt märkbar effekt på miljön.

Kommentarer»

1. Kaj Grüssner - juni 17, 2007

Jag måste säga att det här inlägget slog huvudet på spiken! Hade inte ens funderat på hälsoaspekten. Outstanding work! 😛

2. Fredrik Gustafsson - juni 17, 2007

Nu är Andrew förvarnad om att varje gång han drar upp den avgiftsfria bussen i valdebatterna kommer jag förtvivlat att utropa: ”Will someone please think of the (fat and unhealthy) children!” =)

3. Andrew Hagmark-Cooper - juni 17, 2007

kanske någon slags avgiftsskala beroende av vikt 😉

Nej, men seriöst, så tror jag att vi, min familj, inte är ensam i att vi åker stadsbussen trots att vi har bil. Jag tror också att det finns ganska många som cyklar/promenerar i fint väder som skulle åka bil i dåligt väder om inte det skulle finnas en avgiftsfri buss.

4. Carl-Anton Kiviö - juni 17, 2007

Det stämmer mycket väl att ”gratis”-bussen drar ned på främst cyklandet och promenerandet, något vem som helst kan kolla upp i ÅSUBs undersökning.


Kommentera

