jump to navigation

Sundback om Fredrik juli 25, 2007

Posted by Fredrik Gustafsson in Val 2007.
trackback

Barbro Sundback ställer i dagens Nya Åland en rad frågor om mig och om Liberalerna på Åland.

De åländska högerpartierna talar ofta om fri företagsamhet, säger sig vara mot bidrag och vill avreglera. Mest extrem är liberalen Fredrik Gustafsson som förespråkar klassisk frihandel och individens frihet från samhällets stöd och omsorger. Hans liberalism förefaller mig ligga himmelsvitt långt från den politik Liberalerna på Åland bedriver.

Fredrik Gustafssons envetna propaganda för ett annorlunda samhälle än det vi har i dag grumlar bilden av liberalernas framtidsvision för Åland. Som socialdemokrat ser jag därför gärna att vi och allmänheten får veta på vilket sätt och i vilka avseenden liberalerna skiljer sig från den politik som socialdemokraterna för och som ofta benämns den nordiska modellen. Ofta har jag inte sett någon egentlig skillnad i politik utan mera i fråga om släktskap och identifikation. Men nu med Gustafssons hårda nypor är bilden mera oskarp än vanligt.

Roligt att talmannen är så ivrig att nämna mitt namn. Det är bra reklam. Jag har dock redan svarat på alla hennes frågor i ett annat sammanhang, och tänker i detta fall inte upprepa mig.

Kommentarer»

1. Mikael - juli 26, 2007

Nå tycker jag du skall lägga in en riktig bredsida i Nyan.
Låter lite klent att inte svara Sundback. Du får ju bara mer reklam vettja.

2. Fredrik Gustafsson - juli 26, 2007

Det enda sättet att svara på hennes insändare är att påpeka att det fungerar alldeles utmärkt att personer har olika åsikter inom liberalerna. Vilket också stämmer. Alla som jag pratat med tycker att det är kul att jag är med och att man måste ha rätt att ha lite annorlunda åsikter inom partiet. Jag tycker dock det inte speciellt bra att jag skriver detta: effekten blir större om andra inom partiet skriver det.

Sedan har jag vissa andra taktiska skäl till att inte svara, men de vill jag inte avslöja här. Är en del sossar som läser kommentarerna på denna blogg, och jag vill inte avslöja för dem vad jag planerar 🙂

3. Kaj Grüssner - juli 27, 2007

”If you have been voting for politicians who promise to give you goodies at someone else’s expense, then you have no right to complain when they take your money and give it to someone else, including themselves.”

Det här är nog kanske mitt favoritcitat av de som du har snurrandes på hemsidan. Tusans kul funktion! 🙂

4. Fredrik Gustafsson - juli 27, 2007

Det finns några sjukt bra citat gömda i mängden. Har inte hunnit lagt till alla än. När jag är klar med de jag har nu kommer det att finnas över 1000 citat som snurrar på, och jag planerar fylla på med fler hela tiden. Vissa av citaten är så bra att till och med Martin Nilsson antagligen skulle bli liberal om han bara tryckte på ”reload” på denna sida ett par hundra gånger 🙂

5. Jakob Lundberg - juli 27, 2007

Det finns många bra Mises citat också

6. Jakob Lundberg - juli 27, 2007

Men uppenbarligen fick jag inte in dem här. Vad är egentligen reglerna för hur man kan skriva kommentarer?

7. Fredrik Gustafsson - juli 27, 2007

Jag har inga regler eller begränsningar alls. Det enda spamfiltret jag har är att det inte går att posta kommentarer till gamla poster .

Försvann alltså delar av din kommentar? Mycket konstigt…Testa igen, om det inte funkar nu heller får jag försöka ta reda på vad som är fel.

8. Fredrik Gustafsson - juli 27, 2007

Har f.ö. en hel del misescitat med. En par stycken av Rothbard med 🙂

9. Jakob Lundberg - juli 27, 2007

Det var html alltså.

*** ***

10. Fredrik Testar - juli 27, 2007

Fredrik tycker denna sida är riktigt bra.

11. Fredrik Gustafsson - juli 27, 2007

För mig funkar det att skriva html även när jag inte är inloggad. Kanske du skrev in fel kod eller nåt? Typ använde [ ] istället för <>

12. Jakob Lundberg - juli 27, 2007

Ett sista försök. Jag tror problemet har att göra med frames på något sätt.

13. Fredrik Gustafsson - juli 27, 2007

Konstigt. Inte ens när jag väljer att editera ditt inlägg ser jag någon kod. Kan det ha att göra med webläsaren du använder? Jag använder Firefox…

14. Fredrik Gustafsson - juli 27, 2007
15. Jakob Lundberg - juli 30, 2007

Kommentera

