jump to navigation

Att lyssna på väljarna augusti 8, 2007

Posted by Fredrik Gustafsson in Val 2007.
trackback

Harriet Tuominen skriver i Nya Ålands ledare om politikers och politiska partiers förhållande till väljarna. Skall ett parti vara troget sina ideal, eller skall de alltid lyssna på väljarna och vara dem till lags? Personligen har jag en förkärlek för det första alternativet. Det måste jag ha. Om jag inte hade det skulle jag sadla om till att vara socialdemokrat istället för at kalla mig liberal. Det spelar ingen roll om det inte finns en enda person förutom jag på Åland som är liberal: jag kommer ändå att fortsätta vara det.

Däremot betyder inte detta att jag inte är intresserad av att lyssna på vad andra säger. Jag måste givetvis vara lyhörd för vilka förbud, skatter och regleringar som skapar flest problem och vilka problem i så fall. Ökad frihet är alltid bra. Men det är givetvis önskvärt att öka friheten först där det behövs mest, och då måste man försöka lyssna på vad andra har att säga. Sedan finns det förstås många som inte alls tycker att ökad frihet skulle vara bra. Dessa lyssnar jag ännu mer noggrant på för att försöka förstå deras farhågor så att jag blir bättre på att förklara hur ett liberalt samhälle skulle kunna gynna dem.

Kommentarer»

1. Jakob Lundberg - augusti 8, 2007

Det beror väl lite på varför man är politiker. Om man är det för att man vill förändra samhället på ett visst sätt måste man troligtvis hålla fast vid det idealet för att kunna arbeta mot det målet. Om man däremot har som mål att göra karriär som politiker är det säkert lättare om man alltid förespråkar det som för tillfället ger mest röster.

2. Fredrik Gustafsson - augusti 8, 2007

Jag blir i alla fall lätt illamående av triangulering och så vidare inom politiken. Att man börjar anamma en åsikt, inte för att man tror på den, utan för att man kan göra karriär på den. Lite som inom filosofin. Det bästa sättet att göra karriär är att hitta en ståndpunkt som ingen försvarat eller anammat tidigare och försvara den med näbbar och klor, även fast man vet att den är rent struntprat.

3. Johan R. Sjöberg - augusti 8, 2007

Kan inte du bli rådgivare åt Reinfeldt? Han kan lära sig ett och annat från din hållning.


Kommentera

