jump to navigation

En Åländsk konstitution augusti 17, 2007

Posted by Fredrik Gustafsson in Insändare, Naturliga rättigheter.
trackback

Liberalerna går till val med budskapet att Åland behöver ett nytt ledarskap. Ett mer lyhört ledarskap som har demokratin och människors rättssäkerhet som utgångspunkt. Att politiker lovar att just de, till skillnad från andra politiker, skall lyssna på medborgarna och försvara deras rättigheter är inget nytt. Jag anser dock att detta inte bara är valfläsk från liberalernas sida.

Medborgarnas rättssäkerhet och skydd mot staten kan aldrig garanteras av politikernas löften och goda vilja. Lika lite som jag kan lita på att mina medmänniskor inte kommer att kränka mina rättigheter bara tack vare att de är godhjärtade och lovar att de inte skall göra mig illa, kan jag lita på att staten inte kommer att kränka mina rättigheter bara jag väljer in godhjärtade politiker som lovat att respektera mina rättigheter.

Det måste finnas lagar som skyddar mig mot mina medmänniskor, och det måste finnas en konstitution som skyddar mig mot staten. Åland har idag lagar som skyddar mig mot mina medmänniskor, men ingen konstitution som skyddar mig mot staten. Liberalerna har uppmärksammat detta. På vårt höstmöte förra året presenterade Gunnar Jansson sin vision för en Åländsk konstitution. Utkastet var väldigt bra, även om jag inte höll med om vissa detaljer.

Enligt ett väldigt bra ordspråk skall statens makt vara utformad så att den kan falla i händerna på din värsta fiende, utan att du behöver känna någon oro. Liberalerna har både viljan och kompetensen att gå i bräschen för en stärkt rättssäkerhet för alla Ålänningar, oberoende vilka politiker vi senare väljer in, och för den knepiga, men ack så viktiga, uppgiften att utforma en Åländsk konstitution. Jag hoppas att du tar detta i beaktande när du gör ditt val i höst.

Publicerad i Tidningen Åland 18.8

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

