jump to navigation

Förvånande åsikter september 27, 2007

Posted by Fredrik Gustafsson in Kultur.
trackback

Två saker har förvånat mig i debatten kring Bio Savoy. För det första är jag förvånad över hur tysta de övriga partierna är. Jag hade väntat mig att de andra partierna skulle kasta sig över denna fråga i och med att jag tror att biografverksamheten engagerar väldigt många. Film är trots allt den allra mest populära kulturformen vid sidan av musik.

För det andra är jag väldigt förvånad över de utspel som faktiskt kommit från de övriga partierna. Socialdemokraterna har intagit en väldigt liberal ställning i denna fråga. Förutom kommentarer på denna blogg är det socialdemokrater som stått på min sida. Robert Liewendahl (fs) går däremot i polemik mot mig och socialdemokraterna. Han skriver:

Filmklubben Chaplin har redan varit aktiv med namnlistor och insändare, men kulturminister Camilla Gunell (s) svarar att ”det är inte samhällets uppgift att driva en biograf”. Fel. Det är faktiskt samhällets uppgift att aktivt verka för att vi har en biograf. Allt annat är en skandal.

Ni läste rätt. En frisinnad talar för större statliga ingrepp i ekonomin och en socialdemokrat talar för att statens roll skall begränsas. Nu gissar jag lite, men det kan mycket väl bero på att det finns relativt få kulturmännsikor inom socialdemokraterna vilket därmed gör biografen till en lågprioritetsfråga. Jag hoppas fortfarande att liberalerna skall inta den mest pragmatiska hållningen i denna fråga, och se till att skapa förutsättningar för en modern biograf. Det vill säga, varken helt strunta i om Åland har en biograf eller inte eller ge Bio Savoy konstgjord andning så att den kan drivas vidare på samma sätt som tidigare.

Kommentarer»

1. Nina - september 27, 2007

Bio Savoy går till graven med Tom Andersson, men jag tycker att byggnaden ska bevaras och K-märkas och jag tycker att ”nån”, privat, företagsam människa ska starta upp en modern biograf på Åland.

2. Xip - september 27, 2007

Varför är det så viktigt att K-märka ”biografbyggnaden” egentligen? Bara för att bygganden är är ett stilexempel från funktionalismen tid behöver ju inte betyda att vi med alla medel ska låta den stå där som något monument som inte kan utnyttjas för dagens och framtidens verksamhetsbehov.

Allt har sin tid här på jorden; människor, byggander, tekniska prylar etc. Tids nog spelar det mesta ut sin roll och funktion och då är det dags att ersättas med något nytt.

3. Kaj Grüssner - september 27, 2007

Bio Savoy huset, oberoende vad det är ett stilexempel på, är fult som stryk. Vad i hela fridens namn skulle det spela för roll om stället revs och ersattes med något annat? Inom ett hår skulle alla ha glömt att det någonsin fanns ett biohus där. Vill man föreviga byggnaden pga dess ”skönhet” så kan man springa runt det med en videokamera ett par varv.

4. Fredrik Gustafsson - september 27, 2007

I alla fall för de som växt upp i Mariehamn har huset ett visst sentimentalt värde. Men visst, jag skulle nog inte sakna det speciellt mycket. Speciellt inte om någon skulle starta en riktigt bra bio på kobben. Det skulle vara riktigt roligt.

5. Nina - september 27, 2007

Angående K-märkning och sånt har jag kommit fram till att jag inte ens vågar gå in på historiskt och kulturellt arv i detta sammanhang…Har ni varit till någon riktigt gammal stad och känt historiens vingslag? Det har jag och jag njuter av det. Alla männsikor uppfattar skönhet olika. Jag är ökänd för att vara ruckelromantiker. vad anser ni, bara för att få en bild av hur sentimentala ni är, ska bevaras för eftervärlden?

6. Kaj Grüssner - september 27, 2007

Det finns ingenting som per automatik behöver bevaras. Har märkt att de flesta individer har saker och ting de håller kära, som t.ex föremål som ärvts ner genom flera generationer. Visst är det otänkbart att föreställa sig att t.ex pyramiderna skulle rivas eller resterna av colosseum skulle försvinna. Men sanningen är den att det är förhållandevis få som någonsin får möjlighet att beskåda dessa monument, dessutom är det flera andra storslagna saker som förstörts med tidens gång. Inte bekymrar det någon över hövan. Tror inte att våra barnbarnsbarn skulle beröras så hemskt mycket om ovan nämnda storverk skulle försvinna idag.

7. Nina - september 28, 2007

Ja, alla är vi olika! 😉


Kommentera

