jump to navigation

Landskapet bör skapa förutsättningar för en modern biograf september 27, 2007

Posted by Fredrik Gustafsson in Insändare, Kultur.
trackback

Bästa Rigmor, mitt antagande att det för tillfället inte verkar vara lönsamt att driva Bio Savoy vidare baserar sig helt enkelt på att ingen verkar vilja driva verksamheten vidare på kommersiell basis. Om en verksamhet är lönsam är det inte svårt att hitta folk som är villiga att driva den vidare. Alla vill vi tjäna pengar. Jag hävdar dock inte att det är omöjligt att driva Savoy med vinst. Ingenting är omöjligt. Det finns flera exempel på liknande biografer i Sverige som länge drivits med förlust, men som fått en renässans i och med att någon med visioner tagit över dem.

En bekant påminde mig i går om Saga Bio i Alingsås (invånarantal 23.000). Denna biograf, byggd 1938, stod på ruinens brant innan en entreprenör med nya idéer tog över. Han gjorde om den stora salongen till två små och inredde dem med bekväma stolar. Han installerade internetbokning, popcornmaskin, surroundljud och nya projektorer. I dag visar han 34 föreställningar i veckan och det är nästan alltid fullt. Allt detta utan statligt eller kommunalt stöd. Min bekant skriver: ”om kommunen gått in och drivit bion…hade det förmodligen varit livsuppehållande insatser och inte, som nu, en person som verkligen ville satsa på att göra något bra av biografen.”

Jag är en stor filmälskare. Jag har sett fler obskyra filmer på bio än de flesta, och jag besöker ofta filmfestivalen i Göteborg. Att påstå att jag föredrar golfbanor framför biografer är fel. Jag har kritiserat landskapets satsning på golfbanor hårdare än de flesta. Ålänningarna förtjänar en modern biograf som uppfyller deras krav på hur en bio ska se ut. Detta åstadkoms genom att landskapet skapar förutsättningar för en sådan, inte genom konstgjord andning på Bio Savoy eller andra nödlösningar som försvårar privata satsningar. Detta skulle gynna alla, även de som investerat i en platt-TV.

Publicerad i Nya Åland 28.9

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

