jump to navigation

De hetaste valfrågorna, del 1 oktober 10, 2007

Posted by Fredrik Gustafsson in Kultur, Val 2007.
trackback

Tänkte att jag skulle gå igenom de valfrågor jag hittills tycker har varit intressantast och hetast i denna valrörelse. Jag kommer även att ställa frågorna vilka förändringar de rimligtvis kan leda till samt vilket parti eller vilka kandidater som kommer att vinna respektive förlora röster genom dem. Urvalet domineras givetvis av debatter jag deltagit i, eftersom jag oftast delat i de debatter jag tycker är intressantast. Jag inleder med debatten kring Bio Savoy, och fortsätter med nästa fråga i morgon.

Bio Savoy
Det hela började med att Chaplin började fiska efter samhällsstöd för att kunna rädda Bio Savoy. Om man vill fiska efter pengar är en valrörelse rätt ögonblick. Politikerna vill inte stöta sig med någon och är snabba med att lova pengar både till höger och vänster. Jag sade att jag inte vill att samhället räddar Savoy. Jag fick mothugg av liberalerna och fs, och, lite överraskande, medhåll av sossarna. Sedan dess har dock Barbro Sundback gått ut och sagt att hon vill att Mariehamns stad köper Bio Savoy.

Vad händer efter valet?
Jag tror att Bio Savoy kommer att räddas med hjälp av samhällsmedel. Detta tror jag kommer att innebär att vi inte kommer att få se en modern biograf i Mariehamn på väldigt länge och skattebetalarna kommer at få stå för en rätt stor nota, även om jag hoppas att Chaplin lyckas samla in stora privata bidrag.

Vem vinner/förlorar röster på detta?
Jag tror att både jag, som sagt ifrån, och de som argumenterat för att Savoy måste räddas kommer att vinna röster. Det finns många som, liksom mig, inte tror att Savoy har en framtid och hellre vill se en modern bio, om det nu finns möjligheter att driva en sådan, eller hellre ser på film hemma eller hos vänner. Det finns också flera, främst äldre personer och de som jobbar med kultur, som inte vill se att Bio Savoy försvinner. De som förlorar mest är de som, trots att de antagligen håller med mig, valt att hålla tyst för att de är rädda för att verka oeniga, och då tänker jag främst på fs som låtit Robert Liewendahl föra partiets talan i denna fråga utan att någon vågat argumentera mot honom.

Kommentarer»

1. Victoria Sundberg (FS) - oktober 10, 2007

Jag kan faktiskt erkänna att jag struntat i bio frågan för jag anser att det är självklart att inte landskapet ska gå in här. Sa detta på radion i tisdags i Frekvens men måste väl sätta det i en insändare också så att jag räknas som att ha ”argumenterat emot” Liewendahl. Ibland kan jag känna att det inte spelar någon roll vad man gör för utspel i valrörelsen…det är besluten efteråt som spelar roll och där vet jag att jag har en enig FS styrelse som kommer att rösta ner en eventuell landskapsdriven bio.

2. Fredrik Gustafsson - oktober 10, 2007

Jag lyssnar inte på statsradion, utan håller mig till de privata medierna 😉 Om du anser att det är självklart att inte landskapet ska gå in, men samtidigt struntat i frågan, tolkar jag detta som att du anser att risken för att landskapet eller staden kommer att lägga pengar på Savoy är mycket liten. Jag önskar att jag kunde dela din optimism, men tar det säkra före det osäkra och försöker bilda opinion mot offentligt stöd innan det är försent. Kul att höra att vi är överens i sak dock, även om jag förstås inte hade förväntat mig något annat.

3. Victoria Sundberg (FS) - oktober 10, 2007

Din oro kan vara befogad så jag ska dra mitt strå till stacken i opinionsbildningen. Jag har inte haft tid att blogga på ett tag så jag börjar väl där 🙂
Med tanke på att vi har ett offentligt drivet badhus så kan vi helt säkert få en offentligt driven bio också och det ska vi inte låta hända.


Kommentera

