jump to navigation

Mobbarmentalitet oktober 10, 2007

Posted by Fredrik Gustafsson in Val 2007.
trackback

Jag försökte i en insändare (NÅ 10 oktober) komma med saklig kritik av Nya Ålands valpejlingar. Nyans chefredaktör svarar med att kalla mig för ”extremliberal”. Att Nya Ålands ledarredaktion tar till öknamn är inget nytt. Mina sympatisörer har av samma ledarredaktion tidigare kallats för ”idioter” och mina åsikter för ”galenskaper” (NÅ 3 augusti). Bara för några dagar sedan kallade Nina Fellman även Ålands Framtids språkrör för ”ordbajsare”.

Nya Ålands ledarsida har satt i system att förlöjliga och håna alla som vågar komma med nya och tydliga visioner för hur framtida Åland bör se ut. De flesta känner igen detta beteende från våra skolgårdar. Så fort någon står ut från mängden blir han eller hon snabbt ett offer för mobbing. Det säkraste sättet att få vara i fred är att smälta in och bara följa med strömmen.

Denna mobbarmentalitet, eller härskateknik för att använda ett inneord, Nya Åland anammat bidrar till ett råare debattklimat. Den gör också att ingen som har nya och fräscha idéer för hur vi ska lösa våra samtidsproblem och skapa ett bättre Åland kommer att våga tala ut i framtiden. Mig avskräcker den inte, men jag tror den kan avskräcka andra. Likt all annan mobbing leder den sist och slutligen till likriktning och rädsla, något som knappast är värt att sträva efter.

Kommentarer»

1. OBS + FS - oktober 10, 2007

fs + obs hade presskonferans i staden där valprogram samt kandidater presenterades. fs + obs är den största gruppen i staden, i den största kommunen, mariehamn.

Ålands radio kom och Ålandstidningen kom. Nyan bojkotta det, samt har inte skrivit en rad om detta, fast dom fått programet tillsänt dig…..

det är väl också lite så att säga att mörka att det finns politiker på ”andra sidan” ??? mobbning?

2. Bengan - oktober 11, 2007

Nyan är den bästa representanten för jantelagen jag sett på länge. Tidningen är den starkaste reaktionära kraften på åland i dagsläget.

Ledarskribenter på Nyan orkar längre inte varken ta debatt eller ta reda på fakta utan använder sig mer och mer av endast skrämseltaktik, vilseledande och åsiktsförföljning.

Tidningen kunde lika gärna döpa om sig till Pravda.

3. Fredrik Gustafsson - oktober 11, 2007

Nina Fellman kommenterar insändaren på följande sätt:

För den som vill bekanta sig närmare med detta ämne rekommenderar jag ett besök på Fredrik Gustafssons blogg.

Vad är det där för lösa insinuationer? Jag försöker så gott det går undvika att peka ut enskilda personer, och ordbajsare har jag då aldrig kallat någon för. Om hon nu anser att jag mobbar folk på min blogg skulle hon i alla fall kunna komma med en hänvisning. Mycket oseriöst.

4. Bengan - oktober 11, 2007

Politiker är på tok för rädda att stöta sig med aktörerna inom media eftersom det finns så få och man vill undvika dålig publicitet.

Jag tycker det är dags att någon tar strid med Nyans burdusa fasoner. Om man inte kan vara saklig och hålla sig till fakta så har man ingenting i politiken att göra.

5. Bengan - oktober 11, 2007

Det var dock snällt av Fellis att marknadsföra din blogg. Hehe.


Kommentera

