jump to navigation

En proggparodi oktober 12, 2007

Posted by Fredrik Gustafsson in Kultur.
trackback

Jag vet att man inte ska vara elak, men nu kan jag faktiskt inte hålla mig. Två av dem som nu visat intresse för att ta över Bio Savoy är Magnus Åkerlind och Sophy Elevall. Den första intervjuas i dagens Ålandstidning och berättar om deras planer för den fallfärdiga biografen. Det hela låter som det skulle vara taget ur en parodi på proggrörelsen.

Artikeln inleder med att konstatera att de föreställer sig bion som ett ”folkets hus där alla ska kunna hitta sin grej och förverkliga sin dröm” och lokalen ska hyras ut billigt till alla som vill visa något på stor duk (jag förställer mig fyllefilmer och konstiga filminstallationer). På andra våningen ska det bli ett ekologiskt kafé kallat SaveThePlanet och på tredje våningen ”en flexibel lokal som är helt omöblerad där man kan producera utställningar, hålla kurser, dansa eller gör vad som helst andan faller på”.

Min favoritdel av artikeln är dock de rätt naiva orden som avrundar det hela: ”Vi har hört från många håll att ‘pengar är det ingen brist på här på Åland’, så nu behövs det någon som vågar komma och satsa”. Jaså det har ni hört. Jag får önska de två entusiasterna lycka till. En anledning till varför det finns många med mycket pengar på Åland är dock att det finns många som är bra på att producera det folk vill ha och är villiga att betala för, och hit hör tyvärr nog inte en progg-biograf.

Kommentarer»

1. Fredrik Gustafsson - oktober 12, 2007

Hoppas ni inte de tar illa upp av detta blogginlägg, men om man går ut med sina planer i tidningarna får man faktiskt finna sig i att bli kritisk granskad, om inte av tidningarna så åtminstone av denna blogg.

2. gustav - oktober 20, 2007

Hahaha! Väl rutet.


Kommentera

