jump to navigation

Ett tack, en paus och ett avsked oktober 22, 2007

Posted by Fredrik Gustafsson in Val 2007.
trackback

Har just kommit hem från en mycket blöt och mycket sen valvaka. Det var en rätt osannolik kväll där liberalerna plockade fantastiska 10 mandat. I mina vildaste fantasier hade jag hoppats på nio, men aldrig att vi skulle få hela tio mandat. Helt otroligt! Jag har sovit rätt dåligt den senaste veckan i och med att jag legat och oroat mig över att mina rätt vassa och ofta ganska provocerande utspel skulle skada liberalerna. Men något sådant skedde aldrig, och jag känner mig otroligt lättad. Tvärtom verkar jag ha bidragit till liberalernas vinst.

Själv hade jag trott att jag skulle få cirka 25 röster. När jag stod på valvakan och inte såg mitt namn en enda gång under hela kvällen trodde jag inte att jag skulle få ens så många. Nu när jag kommit hem och sett att jag fått 37 stycken röster känner jag mig otroligt glad. 37 personer som vill ha ett nytt och bättre Åland! Om bara dessa 37 kan övertyga några till, som övertygar ytterligare några till, och så vidare, så är vi snart där! Personligen känner jag fem personer som röstat på mig. Vilka de andra 32 är vet jag inte, men ni ska ha ett stort tack!

37 röster låter inte kanske så mycket, men det är inte fy skam. Det är 14 mer än Fredrik Erlandsson, en mindre än fs’ (de Åländska moderaternas) viceordförande Victoria Sundberg, sex mer än Wille Valve, tio mer än Fredrik Lindqvist, lika många som Martin Nilsson, en mer än Henrik Lagerberg (som sitter i lagtinget nu), 17 mer än Hyresgästföreningens ordförande Eva Ringwall och 25 mer än Ålands Framtids Språkrör Erik Schütten. Totalt sett plats 64 av 250. Inte så dåligt med andra ord.

Med detta sagt vill jag dock, som jag redan antytt, meddela att jag tar en paus från bloggandet. Förra året hade jag en paus i juli. I år har jag ännu inte haft någon paus, och därför väljer jag att ta den nu. Hur lång den blir får vi se. Det kan röra sig om allt från ett par veckor till några månader. Just nu vill jag bara njuta av att vara nybliven doktor, spendera mer tid med min fru, läsa alla olästa böcker i bokhyllan, och så vidare.

Jag kommer att börja blogga igen, men bloggen kommer antagligen inte att bli sig lik. Den kommer sannolikt att få ett nytt utseende och ett nytt innehåll. Gissningsvis kommer jag att sluta skriva om Åland, och istället fokusera mig mer på politisk filosofi, svensk politik och internationella frågor. Vi får dock se om jag kommer att kunna hålla mig från att skriva om Åländsk politik. Det som dock kommer att bli avgörande är var jag kommer att börja jobba, nu när jag är klar med min forskarutbildning.

Och så till sist avskedet. Jag kommer inte att fortsätta inom Åländsk politik. Detta var mitt första lagtingsval, och även mitt sista. Jag kommer aldrig att sluta försöka bilda opinion för mina åsikter, men jag kommer nog heller aldrig att ställa upp i ett val på Åland igen. Jag hoppas dock innerligt att någon av de 37 personer som röstat på mig ställer upp i nästa val. Jag är övertygad om att bland er finns det någon som både vill och kan skapa ett friare Åland. En person som ser problemen som finns med dagens Åland, som vet hur de ska lösas och som sätter individens frihet, självbestämmanderätt och lycka framför allt annat.

Annonser

Kommentarer»

1. Fredrik Gustafsson - oktober 22, 2007

Jag fällde en rätt klassisk kommentar när TV (Åland 24 tror jag) intervjuade mig:

TV-reportern: ”Tror du att du inte kom in på grund av att du var för liberal för liberalerna?”
Dr. Butjo: ”Nej, jag tror att det var för att jag var för liberal för det Åländska folket”
TV-reportern: *tappar helt tråden och bara stirrar på mig: en pinsam tystnad uppstår*

Det är så man avslutar en politisk karriär med stil 😛

2. Sebastian Ehres - oktober 22, 2007

Jag tror att du har startat något som inte kommer att kunna stoppas. Jag fick med mig några polare att rösta idag för första gången, och är övertygad om att den som tar din plats i nästa val kommer att vinna stort. Har väldigt många vänner som skulle röstat på dig, felet är att många i min ålder är cyniska och lite lata, dvs det tror inte att de kan påverka.
Systemet vi lever i nu är uppbyggt på lögner och hjärntvätt, enda sättet att störta systemet är att spela efter systemets regler och jag känner och tror starkt att vi är på gång. Människan föddes fri och förtjänar friheten, och det är inte det vi har nu. Tack för att du hjälpt mig att öppna ögonen, och stort grattis till all framgång! Hälsningar från en av dina 37!

3. Fredrik Gustafsson - oktober 22, 2007

Jag tror det är väldigt många unga kandidater som är mycket besvikna i natt. Jag tycker att det är väldigt synd att nästa alla unga kandidater fick så få röster. Skulle vara intressant att se hur många röster de som är under 30 fick, för inte är det många.

Jag tror dock att det kommer att ske ett mycket stort generationsskifte nästa val då många äldre politiker kommer att gå i pension. Och som du säger, jag hoppas att jag öppnat ögonen på några och att vi om fyra år kommer att vara ännu fler. Det gäller bara att så ett frö i folks medvetande och sedan låta det växa i lugn och ro. Vår tid kommer, det gäller bra att ha tålamod.

Och tack så hemskt mycket för att du röstade på mig och talade väl om mig bland dina bekanta. Det betyder mer än vad du tror och det är något jag aldrig kommer att glömma 🙂

4. Anders - oktober 22, 2007

Hej Fredrik!

Grattis till ett bra val för liberalerna, hann inte berömma dig på gårdagens valvaka, du har visat att yngre krafter vill in och påverka vårt samhälle. Jag trodde nog faktiskt att du skulle komma in i lagtinget, men som du säger lite provocerande utspel på vägen…

MEN det är STORT att du vågar!
Återigen är det dock bevisat, den äldre generationen fortsätter regera, dina ord nedan beskriver årets val:

”Jag tror det är väldigt många unga kandidater som är mycket besvikna i natt. Jag tycker att det är väldigt synd att nästa alla unga kandidater fick så få röster. Skulle vara intressant att se hur många röster de som är under 30 fick, för inte är det många.”

Jag är personligen mycket nöjd med mina 46 röster för att ha ställt upp första gången. Mitt motto var att dra fram ett tänkande hos väljarna, att nu sjutton har vi chansen till lite föryngring, de gamla profilerna bör ha lämnat över nu.

Vi ser hur det gick, IGEN!
(Gunnar, Roger och Olof får massor med röster, grattis till dem förstås)

Pratade med flera yngre och nya kandidater igår, tyvärr tror jag att det är fler som väljer att stiga åt sidan. Det är oroande, du säger vidare att du tror att det kommer att ske ett stort generationsskiftet nästa val, det trodde jag att det skulle göra vid det här valet.

Skam den som ger sig, hårt arbete framöver, men frågan är om det hjälper vid nästa val. Den äldre generationen verkar inte vilja släppa greppet om makten och härligheten Åland de skapat utan ställer upp till nyval och låter inte nya krafter ta över även då.

Nu jobbar jag vidare med mitt eget och hoppas vi får en stark regering som jobbar för hela Åland bästa.

Ha det gott!

5. Tommy Sjöblom - oktober 22, 2007

Hej Fredrik!

Jag kunde tyvärr inte vara med på valvakan igår, det skulle ha varit kul.

Men vi får väl, ”ung-liberaler” som vi är, vara nöjda med vår del av valet. Utan att ha gjort så stora uträkningar så tror jag att vi har klarat oss bäst av de unga kandidater som ställde upp. Själv hade jag 47 röster och är otroligt nöjd med det med tanke på min marknadsföring.

Vi ses något!

//T

6. Jokke K - oktober 22, 2007

Fredrik,

jag förstår att du kan känna dig besviken på resultatet, men ”never say never again”! Jag försöker själv undvika sådana utfästelser, för jag har nästan varje gång fått äta upp dem senare. Livet är härligt just därför att det sist och slutligen är så oförutsägbart, fastän vi försöker intala oss att tro något annat. Och jag hoppas innerligen att du inte slutar intressera dig för den åländska politiken. Du har varit en frisk fläkt och jag vill gärna få ta del av dina åsikter även i fortsättningen och jag tror att inte är ensam om det. Ibland är ens åsikter viktiga för de andra också därför att man tvingar dem att konstrastera sina åsikter mot andras och fråga sig varför man tänker och tycker så man gör. Så din inverkan på den åländska politiken är nog mycket större än vad din röstfångst på 37 röster tyder. Så kasta inte yxan i brunnen, utan fundera vad du kan göra för ditt parti som en medlem utanför lagtinget.

7. Fredrik Gustafsson - oktober 22, 2007

Största anledningen till att detta antagligen är slutet för mitt engagemang på Åland är att jag med största sannolikhet kommer att flytta härifrån inom kort. När jag flyttade från Malaysia var jag 100% inställd på att fortsätta vara engagerad i malaysisk politik och samhällsliv. Med detta blev det inget. Jag läser inte ens Malaysiska tidningar längre.

Jag tror samma sak kommer att hända med Åland. När eller om jag flyttar härifrån kommer mitt intresse att snabbt börja falna. Först slutar jag skriva insändare och till sedan slutar läsa tidningarna. Jag tror detta är oundvikligt. När jag flyttade från Malaysia till Åland slutade jag skriva om Malaysia och började skriva om Åland. Nu om jag flyttar från Åland kommer jag att sluta skriva om Åland och börja skriva om det ställe jag flyttar till.

Sedan kan det förstås hända att jag blir kvar på Åland eller flyttar tillbaka senare i livet, och då kommer det vara oundvikligt att jag på något sätt börjar engagera mig igen. Så detta är inte ett aldrig, utan bara att jag inte har för avsikt att någonsin ställa upp i val igen. Om jag får backa från detta uttalandet får tiden utvisa.

Sedan tror jag att jag har haft en inverkan på Åländsk politik. Framförallt har jag fått ett par individer att tänka till och inse en del saker. Jag hoppas och tror att någon av de 37 som röstat på mig kommer att ta upp tråden där jag slutade, för det behövs verkligen.

Jag vet även att folk gillar att läsa det jag skriver. Bloggens besökarantal bara växer och växer, och jag har mångdubbelt fler besökare än alla andra Åländska bloggar. Jag kommer självfallet inte att sluta att skriva, utan denna blogg kommer bara att ha en kort paus. Min målsättning är tvärtom att göra den ännu bättre, locka ännu fler besökare och påverka ännu fler människor med mitt skrivande!

8. Olof Erland - oktober 22, 2007

Politik är ett långsiktigt arbete och jag tror att du återvänder. Jag var närmare 40 år med en bakgrund som akademiker när jag kände mig mogen att ta ställning aom liberal.
Politik är också opinionsbildning och din instas har varit betydande, också för min egen del. Förnuft, argumentation, debatt, ideologi – ”deliberative liberalism” – borde få en större plats i åländsk politik.
Politik är också känslor. Jag har aldrig i mitt liv känt mig diskrimnerad före det här valet där jag direkt och personligen utpekats som onödig, som står i vägen etc

Lycka till med din fortsatta forskarkarriär och tänk på det faktum att naturen på ett smart sätt banar väg för föryngring.

9. Fredrik Lindholm - oktober 22, 2007

Gratulerar! Men inte skall du väl ge upp bara så där? Den viktigaste egenskapen inom politiken är uthållighet. Alla andra egenskaper är sekundära.

10. Fredrik Gustafsson - oktober 22, 2007

Som en klok man en gång sa: det är aldrig för sent att ge upp 😉

Kommer självfallet inte att ge upp, utan bara omdisponera mitt engagemang. Om jag flyttar till Sverige får jag väl gå med i KLP 😀

11. Fredrik Lindholm - oktober 22, 2007

KLP vill väl alltid ha donationer…

Politik är också känslor. Jag har aldrig i mitt liv känt mig diskrimnerad före det här valet där jag direkt och personligen utpekats som onödig, som står i vägen etc

Kul eller trist för dig, beroende på vilken vinkel man ser från det.

Själv så har jag känt mig väldigt onödig under stora delar av mitt liv. Så jag ser liberalismen som ett sätt att slippa ha att göra med så många människor som möjligt. Gourmé, inte gormand. 😉

12. Per - oktober 22, 2007

Hur menar du nu Olof.
Har du känt dig utpekad före det här valet?

13. PK - oktober 22, 2007

http://blogg.andersh.eu/

Olof blir rätt sågad på den här bloggen. Kan vara det han syftar på.

14. Fredrik Gustafsson - oktober 22, 2007

Sett till individer spelar det givetvis ingen roll om en person är gammal eller ung, det viktiga är åsikterna. Men om man ser på lagtingets sammansättning och jämför denna med befolkningens sammansättning tycker jag att man kan skönja ett rätt allvarligt problem.

På Åland bor det cirka 2650 personer mellan 19 och 29. Det är cirka 13% av de som har åldern inne för att få rösta. Om lagtinget skulle avspegla befolkningens sammansättning skulle detta innebära att vi skulle ha fyra stycken 20-någonting personer i lagtinget. Istället har vi inte en enda.

Personligen tycker jag det känns väldigt olustigt att en så stor del av befolkningen i en mening inte har någon som företräder dem i vår lagstiftande församling. Vem ska nu ta tillvara ungdomars intressen när det inte finns några ungdomar i lagtinget? I en mening har dock de unga sig själva att skylla. Det är de som väljer att stanna hemma på valdagen.

Är det förresten någon som har koll på om detta är vårt äldsta lagting någonsin, både i meningen att det inte finns en enda under 34 (?) och att medelåldern torde vara väldigt hög? Tidigare har det väl oftast funnit någon som varit under 30?

15. Fredrik Gustafsson - oktober 22, 2007

Nu när valet är över måste jag nämna en sak som jag blev lite irriterad över. Jag var ju och spelade in en jingel till partiet på Steel FM, men så vitt jag vet skrotade partiet den trots det arbete jag hade lagt ner på den. Den är helt enkelt spårlöst försvunnen. Skulle vara kul att veta historien bakom detta eftersom jag aldrig ens blev informerad om att den hade kasserats eller varför. Hade säkert fått ett par röster till om den hade sänts.

16. aginamist - oktober 22, 2007

Det kan ju bero på många faktorer att yngre inte är proportionellt representerade (samma problem existerar även i Sverige på alla nivåer).

a) yngre röstar i mindre utsträckning
b) yngre som röstar är mindre intresserade av politik och röstar på släkt eller vänner (oavsett ålder).

Det kan också vara så att även om ungdomarna som röstar är välupplysta och gör ett ratinellt val så kanske det råkar sig att de anser att de äldre kandidaterna är bättre än de yngre. Det finns hur mycket teorier som helst om att en viss grupp av människor inte kan representera en annan grupp av människor. Detta kunde också förklara varför yngre kandidater inte blir invalda, de som väljer kanske helt enkelt anser att ålder på politiker är en oviktig faktor och röstar på kandidater som de känner att de har mera tillhörighet med.

Jag tänker själv på detta sätt när jag röstar, jag kan helt och hållet strunta i åldern på politikern eftersom det för mig är helt ointressant. Jag vill se välutbildade politiker och föredrar det framför yngre mångsyssande entreprenörer och andra grupper. Jag påstår inte att mitt val här är mera rätt än något annat, men det är åtminstone så jag resonerar.

17. adam - oktober 22, 2007

PK / Det verkar ju lite långsökt, att det skulle vara en blogg han pratar om verkar ju inte troligt.

18. PK - oktober 22, 2007

Kanske det. Kommer ihåg att jag reagerade på det när jag läste det. Inte ofta man ser politiker komma med så direkta personangrepp.

19. Anders - oktober 22, 2007

Hej PK!

Det här börjar kännas lite tråkigt faktiskt, att du väljer att vara anonym känns dessutom verkligen oseriöst.

Vilken pajkastning Ni stundtals bedriver på den här bloggen, flera personer blir antastade och nu är jag i gluggen. Säg mig vad har jag gjort för fel egentligen?

Du väljer att kritisera och anklagar mig för DIREKTA personangrepp, en ärlig och seriös förklaring till vad som är angrepp i denna debatt tack!

Slutligen har flera kandidater idag aktualiserat frågan i sina bloggar hur skall vi få in nya äldre och yngre krafter i lagtinget?

Mvh
Anders

20. PK - oktober 22, 2007

Ber om ursäkt för mitt förra inlägg. Man skall inte skriva inlägg när man är stressad. Förmodligen är det som ”adam” säger något helt annat Olof reagerat på.

Skillnaden mellan din valkampanj och de flesta veteraners är dock att de har koncentrerat sig på sakfrågor medan hela din valkampanj har gått ut på din ålder och föryngring(av det jag sett i alla fall).

I övrigt håller jag helt med vad aginamist skriver och resonerar precis likadant när jag röstar.

Jag tror också att än äldre politiker med samma åsikter och värderingar som jag ser till mina behov i mycket större grad än en yngre med andra åsikter och värderingar.

Förstår inte heller vad min anonymitet har med saken att göra men det är en helt annan diskussion 😉

21. Fredrik Gustafsson - oktober 22, 2007

Kan nämna att jag ställt in bloggen så att kommentarfältet stängs en dag efter att orginalinlägget postades. Om diskussionerna fortgår i all evighet, och jag inte kan hålla mig borta, blir det ju inte mycket till bloggpaus 🙂 Men som sagt, jag ämnar öppna butiken igen, även om det antagligen kommer att bli en del förändringar.

22. Anders - oktober 22, 2007

Hej PK & alla andra!

Personliga påhopp och direkta ANKLAGELSER tycker jag att man står för och inte är anonym, bedrövligt var ordet, tyvärr jag köper inte ditt resonemang.

Om nu Olof som han skriver känner sig diskriminerad är jag nyfiken vad som är orsaken till detta. Jag hoppas verkligen inte att det är min debatt kring föryngringen, isåfall beklagar jag innerligt och djupt detta till Olof Erland. Olof har varit och är en duktig politiker.

Fredrik Erlandsson skriver på sin blogg:
”Vart tog alla unga lagtingsledamöter vägen?
Inte för att det blir sämre beslut nu, utan för att kontinuiteten försvinner.
I nästa och nästnästa val kommer antagligen en massa rutinerade ledamöter att bytas ut mot oerfarna, och det är aldrig bra.

Föryngring skall ske hela tiden och i små steg, så att nya ungdomar kan känna sig hemma bland unga politiker. Nu blev det ju ingen föryngring alls.”

Orden är som tagna ur min mun.

Det är väljarna som väljer vem som får förtroende detta skall vi naturligtivs respektera, men frågan är om inte något behöver göras till kommande lagtingval för att förbereda för generationsväxlingsprocessen som vidtar.

Det här är frågor som berör, inom näringslivet stöter jag dagligen på detta med generationsskiftet, jag känner en viss oro där, tydligen skall jag inte behöva göra det inom politiken. Men kanske Olof kan föra fram detta som en valfråga framöver, så att någon Ung-Liberalerna kommer in i lagtinget.

Vi kan omöjligt byta ut alla ”äldre” profiler samtidigt utan någon måste ta tag i detta, i år såg vi några som steg av, vad hände då, jo flera profiler som redan stigit av eller slutat gör comeback. Är det bra, jag vet inte längre.

Liberalerna bör allvarligt se till att behålla Fredrik Gustafsson inom partiet inför nästa val, kanske någon av de äldre kan gå ut och ge honom eller någon annan ung-liberal en ruggdunk i en annons/valkampanj så att väljarna känner dubbelt förtroende i valet av kandidat.

Slutligen, om nu debatten inför årets val har varit lam har ju Fredrik sida iallafall bidragit till lite liv i holken i om det nu gått lite hett till ibland.

Ha det gott alla!
Anders

23. Fredrik Gustafsson - oktober 22, 2007

Tack för det Anders 🙂 Skulle gärna sett att du hade kommit in. Men om du har lite mer tålamod än jag tror jag att du nog kommer att greja det om fyra år. Såvida inte vetenskapen upptäcker en mirakelmedicin som helt stoppar åldrandet och ger oss alla evigt liv kommer naturen, som Olof säger, att se till att det blir en föryngring för eller senare.

Känns väl helt klar som om vissa partier är bra mycket bättre rustade för detta än andra, medan andra kommer, med sin höga medelålder och brist på nya förmågor att få det klart svårare. På lång sikt tror jag det lönar sig att släppa fram de yngre inom partiet, men tyvärr väljer många partier att prioritera att få många röster här och nu, och kanske inte tänker så mycket på nästa val, eller valet därefter.

Nåja, det känns skönt att säga att detta inte angår mig längre. Detta är något som andra än jag får försöka klura ut. Sedan vet jag ju att det finns personer som har ungefär samma åsikter som jag och som dessutom säkert är lika bra på att förpacka och föra fram dem. Får väl hoppas på att någon av dessa ställer upp om fyra år, så man har någon att rösta på 🙂

24. Anders - oktober 22, 2007

Klockrent Fredrik, precis så är det, bara att hoppas att alla som ”bestämmer” inser detta framöver så att det händer saker framöver…och till nästa val.

Avslutad debatt här för mig om det inte kommer upp ngt mer akut.

/Anders

(tvivlar nog på att jag ställer upp i lagtingsvalet nästa gång, finns andra saker i samhället som måste göras också)

25. Tommy Sjöblom - oktober 23, 2007

Hej!

Lite tråkigt att ni redan överväger att inte ställa upp vid nästa val. Flera av oss är ju egentligen inte så långt från tröskeln in till lagtinget. Nu gäller det att kämpa och köra på så det ryker till nästa val, jag tycker att vi måste se detta långsiktigt. Visst, det kan kännas jobbigt att vi inte kom in men det är många av dom ”gamla” rävarna som jobbat i 3-4 val innan det har givit resultat.

I övrigt håller jag helt med Fredrik och Anders när det gäller föryngring. Vi måste väl se det som kritik att vi inte lyckades bättre med våra kampanjer som ”unga”.

26. Fredrik Gustafsson - oktober 23, 2007

Måste poängtera att jag redan bestämde mig för att aldrig mer ställa upp i ett val på Åland för ungefär en månad sedan, oavsett hur det skulle gå i detta val. Jag hade kommit till insikt om att det finns betydligt mer effektivare sätt att påverka samhället och vinna gehör för sina åsikter än att ställa upp i val.

Jag är dessutom tveksam till om jag skulle komma in ens nästa gång, även om jag arbetade på ganska målmedvetet. Jag tror det enda sättet för mig att kunna komma in skulle vara att börja släta ut mina åsikter och röra mig längre vänsterut, men det är jag inte speciellt intresserad av.

Men, man ska väl aldrig säga aldrig. Om min karriär går fullständigt i stå och om jag fortfarande bor på Åland om fyra år går det säkert att övertala mig. Har alltid haft svårt för att säga nej.

27. Fredrik Gustafsson - oktober 23, 2007

”(tvivlar nog på att jag ställer upp i lagtingsvalet nästa gång, finns andra saker i samhället som måste göras också)”

Så är det. Du skapar nog ett mycket större värde för Ålänningarna med ditt företagande, genom att förse Mariehamnarna med produkter de efterfrågar, än halva lagtinget skapar med sin politik.

/En trogen shellkund 🙂

28. Fredrik Gustafsson - oktober 23, 2007

Från Marcus blogg:

Liberalerna på Åland vann en storseger i helgens val. Det är mycket glädjande, inte minst för att de haft med en (nydisputerad) klassiskt liberal på sina listor. Fredrik Gustafsson skulle eventuellt kunna få vänsterns hatobjekt Fredrick Federley att framstå som socialliberal.

29. aginamist - oktober 23, 2007

Fyra år är en lång tid. Det finns flera liberala ålänningar som inte bor på Åland nu som kanske har flyttat tillbaka till nästa val och ställer upp.

30. Fredrik Gustafsson - oktober 23, 2007

Håller med. Många av dessa studerar och hinner säkert flytta tillbaka inom fyra år. Jag får helt enkelt agera konsult och berätta precis hur man inte ska göra 🙂

31. ESE - oktober 23, 2007

Men, finns det andra som Fredrik? Svar : nej! 😦

32. Fredrik Gustafsson - oktober 23, 2007

För att ni inte ska få alltför stora abstinensbesvär medan jag har bloggsemster har jag gett bloggen ett nytt utseende. Hoppas den faller er i smaken. Stadsbilden är från Singapore f.ö.

33. Anders - oktober 23, 2007

Hej igen!

Jag var tvungen att återkomma jag läste just Nya Åland och har där fått en rejäl känga av liberale Olof Erland.

Jag uttalar mig kort i frågan på min blogg och återkommer i ärendet.

Att bli anklagad för att vara rasist är vare sig vackert eller roligt skall Ni veta och det här kan få konsekvenser.

/Anders

34. Fredrik Gustafsson - oktober 23, 2007

Anders, jag tycker Olofs uttalande var onödigt provocerande. Han kunde ju bara sagt att han vill arbeta för att de äldres kunskaper och kompetens tas till vara på ett bättre sätt utan att peka ut någon. Att direkt peka ut dig som åldersrasist var rätt osmakligt och onödigt, speciellt eftersom många andra förutom du även har påpekat att det är dags för en föryngring i lagtinget.

Med detta sagt tycker jag dock att du ska ta två djupa andetag och ignorera honom. Han har rätt att säga vad han vill till reportrar (så länge han inte hotar dig eller något), på samma sätt som du har rätt att säga vad du vill om honom på din blogg. Det finns ingen anledning att börja tjafsa. De flesta unga håller nog med dig redan.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: