jump to navigation

Dåligt debattsinne december 7, 2007

Posted by Fredrik Gustafsson in Debatt.
trackback

I och med att jag pendlat fram och tillbaka till Lund den senaste tiden har jag inte hängt med helt och hållet i det gräl som uppstått mellan förvaltningschef Arne Selander och Benita Mattsson Eklund, ledarskribent och kulturredaktör på Ålandstidningen. Det hela började med att BME skrev en kritisk ledare om Museibyrån. Selander påpekade då att BME var jävig i frågan eftersom hennes man jobbar på Museibyrån. Senare har det även framkommit att han anser sig ha behandlats orättvist och mobbats på sin arbetsplats.

Vanligtvis tycker jag inte man ska dra in familjemedlemmar i debatten, men i detta fall verkar det varit mycket befogat. Läsarna har en rätt att veta historien om BMEs man, eftersom detta i allra högsta grad har påverkat hennes uppfattning om Museibyråns arbete och personer som jobbar där. BME härsknade dock till rätt rejält och har nu bett lantrådet (Selanders chef) att utreda om Selander överskridit sina befogenheter.

Jag tycker detta är fullständigt oacceptabelt. Redan i dag är folk rädda för att delta i debatten eller ställa upp i val eftersom de är rädda för att det ska negativt påverka deras situation på sin arbetsplats och deras relation med sin chef. Om ledarskribenter och andra går och ”skvallrar” till sin motdebattörs chef så fort de känner att de förlorat en debatt, vem sjutton ska då våga skriva insändare? Kommer BME att ringa prefekten på min institution om jag någon gång kritiserar henne?

Jag har stött på liknande saker otaliga gånger genom mitt debatterande. Personer som förlorat ansiktet i en debatt, och reagerat med att polisanmäla, hota eller på annat sätt kränka sin motdebattör. Men jag har aldrig varit med om att en person i BMEs ställning gör det. Nu ska man givetvis inte hetsa upp sig alltför mycket, men att BME bör ta en paus från ledarskrivandet förefaller väldigt rimligt. Jag har svårt att se att hon skulle ha något förtroende kvar.

Kommentarer»

1. Janne - december 9, 2007

Jag håller helt med, BME verkar ha tappat omdömet totalt i den här frågan.


Kommentera

