jump to navigation

Inget är sig likt januari 28, 2008

Posted by Fredrik Gustafsson in Småprat.
trackback

Visst känns det tryggt när man kommer tillbaka till ett ställe där man tidigare bort och ingenting har förändrats? Eller jag tror i alla fall at det känns tryggt, för något sådant fick jag inte uppleva när jag efter två år återvände till min forna hemstad Kuala Lumpur.

Efter att ha spenderat två mycket trevliga dagar i Singapore, där jag bland annat lyckades äta vad som säga vara Singapores bästa svartpepparkrabba, anlände vi till KL med buss i fredags. Först på dagordningen stod ett besök till min favoritrestaurang. Jag kände dock knappt igen den när jag steg in. Den var totalrenoverad och hade bytt ägare. Och nej, maten var inte alls lika god som tidigare.

Nåväl, det var trots allt fredag och för att dämpa min besvikelse över att min bananbladslunch inte var det jag trodde den skulle bli gav vi oss iväg till min gamla favoritklubb Nuovo på Jalan Sultan Ismail, som mig veterligen är en av få klubbar i KL som bara spelar hip-hop. När vi kom dig trodde jag knappt mina ögon. Det enda som återstod av det som hade varit klubbens bottenvåning var ett tomt betongskal.

Jag såg dock att det verkade vara något på gång på andra våningen (som också är rätt ok), så jag gick och frågade de som stod i entrén vad som hände där uppe. Det svarade att det numera var en bögbar. Jag menar, att riva ena halvan av någons favoritklubb är lågt. Att sedan göra om andra halvan till en bögbar (inget ont om homosexuella) är bara övervåld.

Vi lyckades hitta en annan klubb som spelade hip-hop fram till klockan två, innan någon sorts orgie i jobbig dansmusik tog vid. Men det var ganska kul ändå, och jag beställde in en hel flaska Jim Beam för att dränka mina sorger. Att jag lyckades få i mig ett par roti canai (Malaysisk stekt deg med curry) innan vi gick hem räddade dagen.

Sitter nu på flygplatsen i KL och väntar på flyget till Kota Kinabalu (nordöstra Borneo). Om jag går efter tidigare erfarenheter förändras allt ännu snabbare där, så i och med att vi inte varit där på över två och ett halvt år lät vi knappast känna igen oss alls.

Kommentarer»

1. Fredrik Gustafsson - januari 28, 2008

En sak som dock förändrats på ett bra sätt var foodcourten i MidValley Megamall. Var allmänt uppsnyggad och det hade till och med tillkommit ett indiskt bås, vilket tidigare saknats. Viel gut.


Kommentera

