jump to navigation

Close but no cigar februari 4, 2008

Posted by Fredrik Gustafsson in Småprat.
trackback

Häromdagen när gick jag och strosade runt på en grönsaksmarknad i Ranau på Borneo såg jag flera stånd som sålde rätt stora påsar med tobak, konstiga cigarettpapper som de riktiga byborna (som inte har råd att köpa några Dunhills) använder, och en hel del cigarrer. Blev lite nyfiken och frågade var de köper tobaken. De sade att de köpte den från någon by jag aldrig hört talas om, där de tydligen även odlar tobak.

I och med att min svärfar visste var byn var gav vi oss följande dag ut på en liten utflykt. Vägen dit var som vägar till byar på Borneo brukar vara. Färden går i 5 km/h och när man kommer fram känns det som om alla ens inre organ inte är där de var när man satte sig i bilen. Färden gick dessutom mestadels uppför. Vi var kanske knappt 1000 meter över havet när vi kom fram. Tog väl 45 minuter att köra dit kanske.

Det visade sig att mer eller mindre alla i byn odlade tobak, eftersom klimatet i just denna by lämpade sig ytterst väl för detta. Lite lägre höjd och det är för varmt, lite högre och det är för kallt. Jag är inte säker, men jag tror det var första gången jag såg tobaksplantor. Passade även på att se hur de torkar tobaken i solen. Tydligen bör man göra det på bambu för att det skall bli bra, och bambu finns det ju väldigt gott om här.

På vägen tillbaka stannade vi även vid ett litet företag som tillverkade och sålde cigarrer. Så vitt jag förstod vad företaget, eller i all fall butiken (som inte alls såg ut som en butik utifrån utan mer som ett kontor), rätt nytt. Det drällde av stora lådor med rätt små och billiga cigarrer som de sålde lokalt. De hade även en disk där de hade cigarrer i rätt fina förpackningar och av större modell som de enligt utsago sålde till Kuala Lumpur, Hong Kong och så vidare.

Jag passade på att köpa två askar. När jag kommit så här långt måste jag ju smaka, och det blir nog rätt fina souvenirer åt mina rökande bekanta och släktingar. Innan jag visste ordet började den mycket trevliga mannen som skötte om disken, och kvinnan som ägde företaget, pracka på mig gratis cigarrer av modell större. Gick ut och rökte en mycket god och helt skattefri cigarr, och när vi satte oss i bilen kom mannen utspringande och gav mig en påse med 10 stycken till. Trevliga människor.

Föreståndaren och ägaren

Me and my cigar

Kommentarer»

1. Kaj Grüssner - februari 4, 2008

Tusan och perhana! Jag vill ha dina skattefria cigarrer! 🙂

2. Fredrik Gustafsson - februari 4, 2008

Är inte direkt någon storrökare, så jag kan säkert avvara ett par stycken.

3. Kaj Grüssner - februari 4, 2008

Det vore synnerligen trevligt. När kommer du tillbaks till Åland förresten?

4. Fredrik Gustafsson - februari 5, 2008

23 februari.


Kommentera

