jump to navigation

Elspardagen 2.0: uppföljning mars 19, 2008

Posted by Fredrik Gustafsson in Miljö.
trackback

Som jag tidigare berättat gick det för någon vecka sedan ut ett påbud till alla hushåll på Åland spara så mycket el som möjligt den 5 mars. Resultatet är nu klart, och inte nog med att man inte kunde observera en minskad elförbrukning, förbrukningen var dessutom två procent högre än normalt. Så att skicka ut den aktuella samhällsinformationen i flerfärg till alla hushåll på hela Åland var med andra ord en lika lysande investering man hade kunnat tro. Tur att det bara rörde sig om skattepengar som våra politiker plockar från ett magiskt pengaträd i Rangsböle. Det skulle ju ha varit förjävligt om det rörde sig om våra pengar.

Kommentarer»

1. Kaj Grüssner - mars 20, 2008

Med tanke på hur politiker och byråkrater brukar reagera på sina små misslyckanden kan man väl anta, att nästa år så kommer ett par hundra miljöaktivister att åka Åland runt i varsina bilar och handgripligen tvinga folk att spara energi.

2. Xip - mars 20, 2008

Vad är egentligen fel med att upplysa folk om energibesparingar som kan göras med relativt enkla medel? Hur man sen distribuerar och finansierar denna information är en annan fråga.

Anledningen till att den totala förbrukningen den aktuella dagen beror ju på att temperaturen föll kraftigt under kvällen och natten mot 5 mars. Kall väderlek = högre energianvändning. Rätt så logiskt.

Lite elmätarkuriosa.
Lånade hem en elmätare från biblioteket för ett tag sen för att kolla upp vad mina elapparater förbrukar i standby-läge. En 32-lcd förbrukade i standbyläge 19W! Digtalboxen förbrukade 9W i standby och 9W påslagen! Totalt hade jag en standbyförbrukning på ca 60W dvs ungefär 500kW per år (ca 10% av den totala hushållselen). Bara TV:n förbrukar 166 kW per år. Allstå TV:n förbrukar mer i standby än vad mitt kylskåp (hög modell) förbrukar på ett år (ca 150kW).

En bekant som köpte TV för ett tag sen uppmanades av försäljaren att inte stänga av TV:n på avstängingsknappen utan lämna den på standby. Varför? Jo, knappen skulle hålla max ett år om han tryckte på den varje dag!

På vitvarusidan har man lyckats få ner energiförbrukningen kraftigt mha energiklassificering av produkter. Energiklassificeringen antar jag att är ett statligt påfund. Motsvarande deklaration finns inte för t ex hemelektronik.

Jo, jag vet att ni sk-ter i sånt här trams som att uppmana folk att kollektivt spara energi och leva sunt. Det ska ju den enskilda människan själv få bestämma och styra över. Egentligen är det ju helt rätt, men lite information i ämnet skadar faktiskt ingen (förutom den offentliga plånboken i detta fall)

3. Fredrik Gustafsson - mars 20, 2008

”Vad är egentligen fel med att upplysa folk om energibesparingar som kan göras med relativt enkla medel?”

Om du eller någon annan gör det för egna pengar har jag inga som helst problem med saken. När däremot staten tar mina pengar för att informera mig om att jag måste spara el, då blir jag lite sur. Det spelar ingen roll om det är bra råd de kommer med: de har inte frågat mig om lov om de får använda mina pengar, och då spelar det ingen roll hur hedervärt deras syfte är. Målet helgar som bekant inte medlen. Då är det ju bättre att berätta för folk om hur de sparar el på bloggar som du precis gjorde.


Kommentera

