jump to navigation

Om inflation mars 26, 2008

Posted by Fredrik Gustafsson in Nationalekonomi.
trackback

Vad jag kan störa mig på dessa ständigt återkommande notiser som berättar att ”inflationen” har varit si och så många procent, när de egentligen inte talar om inflation (en ökning av penningmängden) utan om en allmän prisökning. Inflation är inte en osynlig skatt i den bemärkelsen att folk inte känner av den: de flesta märker när priserna stiger och deras pengar blir mindre värda. Problemet är att notiser som denna lurar folk att tro att denna skatt kommer sig av att butiker och producenter höjer priserna, och att de är dem man skall vara arga på. För arga, de är folk. Faktum är dock att det till hundra procent är staten som skapar denna inflation: antingen genom att den själv ökar penningmängden eller låter de finansiella institutionerna göra det. Så om du skall vara arg på någon, var det då på dem som har monopol på pengar och de som reglerar penningutbudet. Vilka de är vet du nog.

Kommentarer»

1. Kaj Grüssner - mars 26, 2008

Quite.

Jag har skrivit många mail till bl.a Björn Sundell på Hbl som envisas med att tala om inflation utan att veta vad det är.

2. Fredrik Gustafsson - mars 26, 2008

Fast nu är det ju så att allt är relativt: det som är inflation i din värld behöver inte vara det i min. Jag tror att priserna stiger för att gröna marsianer spelar på en gyllene harpa, och jag har förstås rätt till min åsikt, eller hur? =)


Kommentera

