jump to navigation

Omoralens botten är nådd februari 1, 2009

Posted by Kaj Grüssner in Debatt, Politik och samhälle.
trackback

Ett stort emblem pryder måndagens (26.1.2009) Kauppalehtis första sida. Det är statsministern, finansministern samt oppositionens ledare som ger sitt stöd till ”Älä ruoki lamaa” –kampanjen (”Mata inte recessionen), som jag nämnde i en tidigare bloggpost. Jag hade ännu inte riktigt velat inse hur omfattande den här kampanjen är och hur otroligt smaklös, omoralisk och missriktad den är, förrän jag såg att även den högsta politiska makten gått med i den. Det är för övrigt alltid ett säkert tecken på att något är riktigt fel, då landets högsta politiker ger sitt stöd till det.

Kampanjens budskap är i klassisk keynesianistisk anda att det är konsumtionen som driver ekonomin framåt, det är konsumtionen som får ekonomin att växa. Följaktligen är sparande av ondo och något som man skall avhålla sig ifrån, framför allt i kristider som vi upplever nu. När företag går i konkurs och folk förlorar sina jobb, då är sparandet något av det mest inhumana man kan göra. Det budskapet symboliseras av en ondskefull spargris, som ibland har blodiga vampyrtänder och ibland djävulshorn. Affischer med denna av Djävulen utsända spargris pryder reklamtavlor runtom Helsingfors. På TV visas kortfilmer om hur vanliga människor ”matar” recessionen genom att minska på sin konsumtion. Jag vågar påstå att den här kampanjen är den största propagandakampanj som någonsin genomförts i vårt land.

Likheten med propagandan i 1930-talets USA är slående, då den röda tråden var att priser och löner inte fick tillåtas sjunka. Deflationen måste bekämpas till varje pris. I praktiken vartenda ett av de otaliga program som New Deal bestod av hade detta som syfte. Med andra ord är det New Deal som återigen skall tjäna som ledstjärna för dagens politiker då de ska bekämpa de problem som de själva har skapat.

Det är tämligen nedslående att se samma retorik och samma politik upprepas gång på gång genom historien, både före och efter att krisen blivit ett faktum. Först bedrivs en expansiv penningpolitik såsom under Greenspans sista tid vid makten, vilket leder till en bubbla som spricker. Bidragande orsaker var i det här fallet även lagstiftning som tvingade banker att låna ut till icke-kreditvärdiga låntagare samt de statliga bolåneinstituten Freddie Mac och Fannie Mae, som lät affärsbankerna förstå att de köper upp riskabla subprime lån vid behov, vilket de också har gjort. I grunden för det hela ligger de strukturella problemen med dagens system: papperspengar, centralbank och låga reservkrav.

Istället för att granska dessa strukturella problem och följderna av expansiv penningpolitik gör man det raka motsatta. Istället för att låta ekonomin korrigera sig själv gör man allt för att förlänga och fördjupa krisen. Men inte nog med det, i stället för ta ansvar för de problem man själv har skapat försöker politikerna lägga skulden på folket, försöker få de till att det är företagens och konsumenternas fel att arbetare sägs upp och konsumtionen minskar. Inte nog med att man inte låter ekonomin i stort rätta sig själv, man gör allt vad man kan för att hindra individerna att anpassa sitt beteende till nya ekonomiska förhållanden. ”Älä ruoki lamaa” –kampanjen är en massiv propagandakampanj som sprider sedan länge falsifierade ”fakta” och ekonomisk teori. Den är lika vansinnigt felaktig som en kampanj som uppmanar folk som försöker sluta röka att de borde fortsätta röka lika mycket som förut, för deras eget bästa.

Vad som gör en glad är att fler och fler människor inte bara börjar se igenom propagandan, utan också talar ut om det. På kampanjens hemsida finns det en diskussionsspalt som nu har en bra bit över 300 kommentarer. Säkert hälften av dem, antagligen fler, tar avstånd från kampanjen och låter de ansvariga veta hur illa de tycker om den. Det ger åtminstone lite hopp inför framtiden.

Annonser

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: