jump to navigation

Ankarloo om marknader februari 8, 2009

Posted by Fredrik Gustafsson in Debatt, Ekonomisk historia, Nationalekonomi.
trackback

På Kajs inrådan håller jag på och läser Daniel Ankarloos Marknadsmyter. Eftersom traditionella bokrecensioner tillhör något av det värsta jag vet at skriva, recenserar jag boken ”on the fly”. Det vill säga, i takt med att jag läser den plockar jag upp vissa detaljer i boken som jag finner det värt att diskutera. Om ni vill ha boken sammanfattad får ni läsa en vettig recension eller helt enkelt läsa boken själv. Det första jag tänker ta upp är när Ankarloo diskuterar hur nyliberaler definierar marknader, historiens ”urtillstånd” som han säger att nyliberalen anser dem vara, på sid 32-37.

Enligt Ankarloo definierar nyliberaler en marknad som något frivilligt, fungerande och i jämvikt. Denna definition gör det enligt honom omöjligt att kritisera marknaden på logiska eller empiriska grunder. Till exempel, en marknad kan inte analyseras om det förekommer ofrivilliga transaktioner, inte fungerar eller är i jämvikt eftersom det då inte längre är en marknad (konstig logik, jag vet).

Det som nyliberalen egentligen intresserar sig för är frivilliga transaktioner (inte i första hand marknader). Om jag vill ha något har jag två strategier att välja mellan. Jag kan skaffa det genom produktion eller frivilligt byte, eller, genom våld, stöld, tvång, bedrägeri eller hot. Det är två olika strategier för att åstadkomma samma sak, och jag skulle inte vilja kalla någon av dem för ett ”urtillstånd”. Båda har använts sedan tidernas begynnelse. Nyliberalens poäng är bland annat att produktion och frivilligt byte i längden gynnar alla, medan ofrivilligt byte inte gör det.

En fri marknad karakteriseras just av att den består av produktion och frivilligt byte, inte av våld, två och bedrägeri. Så långt har Ankarloo rätt. Sedan finns det förstås få helt fria marknader i verkligheten. Våld, tvång bedrägeri och stöd är vanligt förekommande inslag på många av de marknader vi kan se i verkligheten. Men detta gör det förstås inte omöjligt att analysera frivilliga trasaktioner. Faktum är att om det inte förekom ofrivilliga transaktioner skulle det vara omöjligt att i alla fall empiriskt bevisa att frivilliga transaktioner leder till ett bättre resultat.

Alla marknader innehåller olika grader av frihet. Vissa marknader karakteriseras i hög grad av att människor på dem kan byta varor och tjänster fritt och att det förekommer väldigt lite våld, tvång, hot och så vidare. Andra marknader karakteriseras i mycket högre grav av ofrivillighet, och innehåller få, om några, helt frivilliga trasaktioner. Ingen av dessa marknader är helt fri, men nyliberalens påståenden går ändå att analysera eftersom han anser att ju friare en marknad är, desto bättre fungerar den och desto mer benägen är den att sträva mot jämvikt. Att frivilliga transaktioner och deras effekter inte skulle gå att analysera eftersom alla transaktioner inte är frivilliga är nonsens.

Och här kommer vi in på det märkliga faktum att Ankarloo har fått för sig att marknader enligt definition fungerar och leder till jämvikt. Detta rör sig förstås inte om definitioner, utan om två påståenden som i högsta grad kan utsättas för båda logisk och empirisk granskning (en granskning som Ankarloo själv genomför, trots att han påstår att det är omöjligt). Jag anser mig kunna bevisa, både logiskt och empiriskt, att frivilliga transaktioner fungerar i den meningen att de leder till ett högre välbefinnande än ofrivilliga transaktioner; att en marknad som i större utsträckning består av frivilliga transaktioner i högre grad strävar mot jämvikt än en marknad som i mycket mindre utsträckning består av frivilliga transaktioner. Om man skulle definiera frivilliga transaktioner som något som alltid fungerade och skapade jämvikt skulle det vara illa, men det gör inte nyliberalen.

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

