jump to navigation

Artikel på Mises.org!! februari 18, 2010

Posted by Kaj Grüssner in Nationalekonomi, Politik och samhälle, Småprat.
trackback

Idag är en stor dag för mig. Ludwig von Mises Institute, världens ledande tankesmedja och webportal för österrikisk nationalekonomi och klassisk liberal/anarko-kapitalistisk filosfi, har publicerat en artikel som jag har skrivit.  Rubriken är The Dangers of Monetary Reform och är en kritik av Stephen Zarlengas förslag till reform av USA:s penningsystem.

Zarlenga är chef för American Monetary Institute och har genom den demokratiske kongressledamoten Dennis Kucinich introducerat sitt reformförslag under namnet American Monetary Act. Jag ska se till att Zarlenga får ta del av min artikel. Förhoppningsvis blir det lite polemik oss emellan!

Kommentarer»

1. Gustaf B - februari 19, 2010

För och främst vill jag bara säga stort grattis!

Jag har följt din och Fredriks blogg ett tag nu utan att ha kommenterat något. Jag hade varit inne och sniffat lite på den österrikiska linjen, men det var först efter din föreläsning i höstas i en klass i Ålands Lyceum som jag blev riktigt intresserad.

Hur mycket skriver du på engelska? Jag har inte läst artiklar på engelska av dig tidigare och ifall du har skrivit många är det självklart något som jag inte vill missa. Den här var i alla fall bra.

Hur kommer det sig att du och Fredrik är så drivna i projektet att få ett friare ekonomiskt system här i Norden? För mig känns det mer eller mindre hopplöst och en rimlig lösning verkar vara att utbilda sig mycket här och ta mycket bidrag för att senare kunna flytta till något land med lägre skattetryck, t.ex. Hongkong eller Singapore.

Hoppas att ni fortsätter skriva mycket och tack för all god läsning!

2. Kaj Grüssner - februari 19, 2010

Stort tack för gratulationerna 🙂 Riktigt roligt att höra att du gillade min föreläsning på Lusse. Jag tyckte om att vara där och det har varit tal om en repris senare i vår.

Det här var min första artikel på engelska. Att bli publicerad på mises.org har varit ett mål ganska länge, så det känns oerhört roligt att ha lyckats och jag hoppas förstås på att det blir fler.

Allt jag har skrivit finns här på bloggen. Tyvärr tar mitt jobb så mycket tid att jag inte hinner skriva i närheten så mycket som jag skulle vilja, men jag försöker att få några poster i månaden i alla fall.

Jag kan bara tala för mig själv, men jag är mycket orolig över vår framtiden här i Norden om vi fortsätter på samma sätt som vi gjort. Visst känns det som en omöjlig uppgift ibland, men jag har märkt att både den österrikiska skolan och liberalistiska idéer börjat bli allt mer populära. Så än finns det hopp 🙂

Jag hoppas att du fortsätter att läsa bloggen och om du känner att du vill pröva att skriva något själv, skicka mail till mig på vindician(at)gmail.com så ska vi se vad vi kan hitta på!


Kommentera

